We hebben 273 gasten online

Recensie 'De tweede zonde' Asa Larsson

De tweede zonde Asa Larsson

Dit boek is Asa Larssons zesde thriller, maar ik had tot nu toe nog geen boek van haar gelezen. Tijdens een bezoek aan de boekenmarkt in Eindhoven kwam ik dit boek tegen en viel mijn oog op de cover waar vermeld werd 'Uitgeroepen tot de Beste Zweedse thriller van het jaar 2012. En dat wekte mijn belangstelling en besloot ik het boek aan te schaffen. Centraal in het boek staat officier van justitie Rebecka Martinsson die de opdracht krijgt een moord op een vrouw van ruim 60, Soll-Britt  te onderzoeken. Zij woont in het uiterste noorden van Zweden en heeft de zorg voor de opvoeding van haar zevenjarige kleinzoon Marcus op zich genomen. Die kleinzoon woont bij haar omdat de moeder, wonend in Stockholm, aan heeft gegeven niet voor de opvoeding van haar zoontje te kunnen zorgen, gezien het feit dat ze een nieuwe relatie heeft. De zevenjarige Marcus is getuige geweesst van de moord op zijn oma en weet miraculeus te ontsnappen.

Uiteindelijk weet men zijn schuilplaats te vinden en wordt hij liefdevol opgenomen in het huis van de hondenpolitieman Krister. Gaandeweg het onderzoek blijken er binnen de familie meerdere sterfgevallen te zijn voorgekomen die te toevallig zijn. Rebecka wordt door een collega buitenspel gezet en de beschrijvingen van die collegiale strijd - gaat het nu op het oplossen van een misdaad of om persoonlijk najagen van roem door haar collega - maken dat het onderzoek uiteindelijk lijkt uit te lopen op een drama. Maar Rebecka slaagt er uiteindelijk toch in achter de ware reden van de moorden te komen en uiteindelijk de ware moordenaar te ontmaskeren. Een psychologische thriller bij uitstek.

Titel: De tweede zonde

Auteur: Asa Larsson

Uitgeverij: Anthos ISBN 9789041422446 € 6,99