We hebben 190 gasten online

Recensie 'Brandhaard' Michael Connelly

Brandhaard Michael Connelly

Opnieuw heeft Michal Connelly een Harrie Bosch-thriller geschreven en The New York Times noemde dit boek 'De beste Harry Bosch-thriller. En inderdaad Connelly laat opnieuw in dit boek zien dat er schrijvers zijn die tot de top behoren, en schrijvers die tot de absolute top behoren. Want Harry Bosch, inmiddels bijna een jaar voor zijn pensioen en zijn dochter is inmiddels zeventien jaar, krijgt te maken met een overlijden van een slachtoffer, negen jaar nadat een kogel in diens wervelkolom is vast komen te zitten. Het slachtoffer blijkt in feite vermoord te zijn. Ga er maar aan staan, om een zaak die een oorsprong heeft van een aanslag negen jaar geleden gepleegd, op te pakken. De manier waarop Connelly steeds verder er in slaagt, de juiste waarheid aan het licht te brengen is gewoonweg klasse. Het enige aanknopingspunt is de kogel die de patholoog-anatoom uiteindelijk uit de wervelkolom haalt. Alleen de beschrijving hoe dat in zijn werk gaat is al prachtig.

Langzamerhand blijkt dat het wapen waarmee geschoten is, een geweer is, en de zoektocht naar dat geweer alleen al is meesterlijk beschreven. Een en ander leidt tot steeds meer verbanden, die ik hier nu niet zal beschrijven. Gebeurtenissen die plaats hebben gevonden, negen jaar voor de dood van het slachtoffer, blijken bij nader inzien een steeds grotere rol te spelen. De nieuwe jonge partner Lucia Soto van Harry Bosch, heeft zo haar eigen redenen om bij de politie te werken. Voeg daarbij ook het feit dat ook de politiek erbij betrokken is en een schietpartij, die toevallig zou hebben plaatsgevonden, blijkt veel meer zaken met elkaar te verbinden, dan voor mogelijk werd gehouden. Zeer aanbevolen en opnieuw een topprestatie van Michael Connelly. Zie ook de volgende recensies: Recensie ´ De Zwarte Doos´ Michael Connelly en Recensie ´De Val´ Michael Connelly en Recensie 'De Interne Jury' Michael Connelly.

Titel: Brandhaard

Auteur: Michael Connelly

Uitgeverij: Boekerij ISBN 9789022575659