We hebben 291 gasten online

Recensie 'Jan Terlouw' Joep Boerboom

Jan Terlouw Joep Boerboom

Jan Terlouw zelf zag een biografie niet zo zitten, blijkt uit het vooraf in zijn biografie. Tegen de auteur uitte hij zich door te stellen: 'Zou u niet wachten tot ik dood ben?'. Juist die opmerking typeert Jan Terlouw. Terlouw werkzaam als wetenschapper maakte rond zijn veertigste een radicale wending en werd politicus voor D66. Tevens werd hij jeugdboekenschrijver. Juist onlangs werd zijn boek 'Oorlogswinter' te koop aangeboden voor één euro door de actie Geef mij maar een boek, een initiatief dat jaarlijks een klassiek kinderboek bij de Nederlandse jeugd over het voetlicht wil brengen. Van dit boek alleen zijn er in Nederland al meer dan 500.000 exemplaren verkocht. Er is ook een speelfilm van dit boek gemaakt. Boerboom schetst dat Jan Terlouw moeilijk onder één noemer is te vatten. Er is blijkbaar sprake van een man met twee gezichten: de rationele en de emotionele. De eerste is erudiet, weloverwogen, nuchter, en redelijk, soms doorschietend naar afstandelijk, technocratisch en onderkoeld, een typische bèta. Maar hij wordt ook geschetst als een snel ontvlambare, sentimentele geest. Voor menigeen valt het niet mee om echt tot hem door te dringen. Ieder mens heeft zo zijn eigen ervaringen. Zelf mocht ik hem persoonlijk meemaken tijdens de partijtrainingen voor het Kamerlidmaatschap tijdens de Parlementsverkiezingen van mei 1981. Aankomende parlementsleden werden in Amersfoort in het Evert Kupersoord onder andere door Jan Terlouw getraind.

Het was de periode van de wederopstanding van D66, nadat de partij bijna ten onder was gegaan en er geen twee derde meerderheid voor opheffing tijdens het partijcongres werd gehaald, zodat de partij bleef bestaan. Het was Terlouw die de uitdaging aanging en uiteindelijk een grote verkiezingsoverwinning behaalde. De auteur van deze biografie kende Terlouw vooral als jeugdboekenschrijver. En dat is goed te merken. Maar dat neemt niet weg dat hij geprobeerd heeft een biografie te schrijven die alle aspecten van Jan Terlouws leven beschrijft. Daarbij kon hij dankbaar gebruik maken van zijn gesprekken met Jan Terlouw zelf maar ook met zijn naasten en collega-politici. Tijdens welke periode heeft Terlouw het meest tot stand gebracht? Een moeilijk te beantwoorden vraag. De een zal kiezen voor zijn schrijverschap, een ander voor zijn politieke periode en weer een ander voor zijn rol van commissaris van de koningin in Gelderland. Persoonlijk spreekt mij vooral zijn gang als politicus aan. Nadat hij de leiding van Hans van Mierlo had overgenomen heeft hij D66 weer op de kaart gezet en weer een rol van betekenis laten spelen in de Nederlandse politiek. Wellicht had hij, door de strijd tussen Van Agt en Den Uyl, moeten kiezen voor het premierschap, maar dat is achteraf makkelijk geconcludeerd.

Dat kiezersgunst snel kon verdwijnen blijkt wel uit het door Terlouw zelf geschreven boek 'Naar zeventien zetels en terug'. Het is in dit boek dat Jan Terlouw verwijst naar de trainingen voor de kandidaat Kamerleden in het Evert Kuipersoord. "Zaterdag 28 maart 1981: Derde bijeenkomst van de veertig Kamerkandidaten. Omdat ik s'middags in de Rooi Haan moet zijn doen we s'morgens de sprekerstraining. Men wordt nu geacht het programma te kennen, dus stel ik vandaag inhoudelijke vragen. Er zitten nog heel wat gaten in de kennis, maar er wordt over het algemeen vrij goed gesproken. De mensen zijn zenuwachtiger voor zo'n speechje in eigen kring, dan wanneer ze voor honderd vreemden staan. Geen wonder. Ik ben nog steeds nerveus als ik iets in het openbaar moet zeggen waar mijn ouders bij zijn'. Dat karakteriseert nu Jan Terlouw.

Titel: Jan Terlouw. Jeugdboekenheld op het Binnenhof

Auteur: Joep Boerboom

Uitgeverij:  Boom ISBN 9789089536136 € 19,90