We hebben 107 gasten online

Recensie 'De Waarheid' Luc Nilis spreekt Thijs Slegers

De waarheid Luc Nilis spreekt Thijs Slegers

Wie goed had opgelet zag dat tijdens de rit op de platte kar, door het verrassend behaalde kampioenschap op de laatste speeldag van de competitie, ook Luc Nilis mee reed. En terecht. Hij is op dit moment werkzaam als spitsentrainer van PSV. Wat een pracht voetballer was hij en wat een beminnelijk mens. In dit boek, van de hand van Thijs Slegers, vertelt Luc Nilis over zijn ervaringen. Als voetballer beheerste hij het spel gewoonweg perfect en voetbalde met twee benen, een unicum waartoe maar weinig voetballers in staat zijn. Veel heeft Luc aan zijn vader te danken. Hij maakte als speler furore bij Anderlecht en PSV. Maar de echte warme sfeer leerde hij kennen in Eindhoven.Hij voelde zich er thuis. Voor de liefhebber, waren vooral het samenspel met Ronaldo en Ruud van Nistelrooy een lust voor het oog. Luc genoot van voetbal en was voetbal.

Jammer is het, dat hij in zijn eigen land nooit de waardering heeft gekregen, die hij eigenlijk verdiende. Prachtig zijn ook de bijdragen in het boek van een aantal spelers en vrienden, die Luc zowel als mens maar ook als topvoetballer waardeerden. Niet alles liep echter goed. Nadat Luc van PSV een transfer maakte naar Aston Villa sloeg het noodlot in 2000 toe. Luc brak zijn been en zou daardoor niet meer als voetballer actief kunnen zijn. Dat betekende een schok voor hem en het duurde lang voordat hij zich daarbij neer kon leggen. Jammer dat het daarna bergafwaarts ging en investeringen verloren gingen door een faillissement. Daarbij kwam dat Luc verzeild raakte in een gokcircuit, hetgeen hem veel geld en uiteindelijk zijn huwelijk heeft gekost. In Hoofdstuk 12 'Bedrogen, bedreigd en berooid' wordt door Luc daarover de waarheid gezegd. Hij was daaraan toe vond hijzelf. Maar die periode heeft hij gelukkig af kunnen sluiten en hij kan zich nu richten op zijn werkzaamheden bij PSV. PSV is voor hem een warm nest. En daar hoort Luc, met zijn voetbalkennis en kunde ook thuis. Om daar de jonge talenten van PSV de trainen naar een mooie toekomst. Thijs Slegers heeft een mooi boek geschreven en het is goed dat het boek er uiteindelijk ook is gekomen. Daar had Luc recht op.

Titel: De waarheid. Luc Nilis spreekt

Auteur: Thijs Slegers

Uitgeverij: Voetbalinside / Manteau ISBN 9789048833436 € 19,99