We hebben 150 gasten online

Recensie 'Wilde flora' 26 Limburgse verhalen door 26 Limburgse auteurs

Wilde flora Ton van Reen e.a.

Deze verhalenbundel is samengesteld door Ton van Reen. Welke criteria hanteerde Ton van Reen voor plaatsing in deze bundel. Dat waren er een aantal. Verrassend was te lezen dat er ook een schrijver was die niet wilde meewerken als een andere schrijver ook in het boek zou staan. Schrijvers zijn blijkbaar toch ook maar gewone mensen. Er was er zelfs ook een die absoluut niets meer met Limburg te maken wilde hebben en blijkbaar al spontaan overgeeft als hij het woord Limburg hoort. Het is geen wonder natuurlijk dat van deze schrijver in deze Limburgse verhalenbundel geen verhaal is opgenomen. Deze bundel is een prachtig initiatief van uitgeverij Leon van Dorp. Voor velen zullen in de verhalen herinneringen opleven uit hun jeugd, althans als men afkomstig is uit het Limburgse land.

En de verhalen spelen zich in deze 'lange' provincie op een aantal plekken af. Geen wonder dat de Kerk, de Mijnen, de vervlogen jeugd, maar zelfs ook liefde en vriendschap, vooral dus het verleden een rol peelt in veel van de verhalen. En wat ook opvalt dat men graag in Limburg terugkomt, maar daarna weer terug te gaat naar de plek waar men nu woont en of werkt. Een en ander kan worden gezien als een zomerboeket bloemen, hoewel de vergankelijkheid uiteindelijk ook wordt beschreven. Prachtig is de diversiteit van de verhalen. Prima is het ook dat de uitgever de biografieën van elke auteur achterin het boek heeft opgenomen. Verrassend daarbij is de ongelooflijke creativiteit van deze Limburgse schrijvers. Limburg leeft!

Titel: Wilde flora. 26 Limburgse verhalen door 26 Limburgse auteurs.

Auteur: Ton van Reen e.a.

Uitgeverij: Leon van Dorp ISBN 9789079226283 € 19,95