We hebben 103 gasten online

Recensie 'De Nix' Nathan Hill

De Nix Nathan Hill

Naast het feit dat 'de Nix' een vuistdikke roman is werd mijn aandacht voor deze roman getrokken door twee zaken, namelijk het feit dat uitgeverij De Bezige Bij er een paginagrote advertentie in de Volkskrant voor over had om deze roman te promoten, maar ook het feit dat de cover van het boek mij meteen deed denken aan 1968 en de strijd op de Amerikaanse campussen tegen de oorlog in Vietnam. Met andere woorden heen en weer gaat deze roman in de tijd tussen cruciale jaren als 1968,1988 en 2011. Maar de titel verwijst ook naar Noorwegen waar de grootvader van Samuel, de docent Engelse letterkunde die een van de hoofdpersoon in het boek is, in de jaren vijftig woonde en waaraan deze roman de titel ontleend. Een Nix is een geest uit uit Noorse volksverhalen, vorm gegeven door een wit paard, kinderen op zijn rug neemt en daarna met hen in het water springt zodat iedereen verdrinkt. Kern van het verhaal is dan ook: dat waar je het meest van houdt, kan je het meeste pijn doen.

Samuel's moeder heeft hem verlaten en sindsdien heeft hij niets meer van haar gehoord. Totdat hij meekrijgt dat de demonstrant, die stenen gooit tijdens een demonstratie in 2012, gericht tegen een ultraconservatieve politicus, blijkbaar zijn moeder is. Hij besluit op onderzoek uit te gaan op zoek naar het werkelijk juiste beeld van zijn moeder. Daarvoor moet hij terug in de tijd en trekt van het Midden Westen naar New York en zelfs terug naar het Noorwegen van zijn grootvader. Uiteindelijk brengt Samuel de waarheid boven tafel en komt er dan achter dat zijn volwassen leven een schijnvertoning is. Alles wat hij dacht bereikt te hebben - de publicatie van zijn boek, het contract, de baan als docent - had hij alleen gekregen omdat iemand zijn moeder een gunst verschuldigd was. Hij beseft dat hij niet allen een leven leidt dat nooit de bedoeling is geweest, maar dat hij zich ook misbruikt en gestraft voelt door het leven dat hij wel heeft. Nathan Hill beschrijft met kennis van zaken en inlevingsvermogen de jaren zestig tot en met nu door de ogen van zijn personages. Het maken de 704 pagina's tot een genot om te lezen, soms iets te uitvoerig.

Titel: De Nix

Auteur: Nathan Hill

Uitgeverij: Bezige Bij ISBN 9789023401162 € 24,99