We hebben 107 gasten online

Recensie Charles Lewinsky 'Terugkeer ongewenst'

Charles Lewinsky Terugkeer ongewenstNa zijn onovertroffen boek ´De terugkeer van de familie Meijer´heeft Charles Lewinsky met ´Terugkeer ongewenst´ zichzelf overtroffen. Hoofdpersoon van het boek is de Joodse acteur en regisseur Kurt Gerron, die in de jaren twintig en dertig in Berlijn grote triomfen vierde. Door de opkomst van het naziregime in 1933 slaat hij voor de nazi´s op de vlucht en via Wenen en Parijs komt hij naar Nederland waar hij ook furore maakt. Waarschuwingen van vrienden over het gevaar van de oprukkende nazi´s in Europa, dus ook naar Nederland, neemt hij niet serieus. Als hij dan uiteindelijk overstag gaat meldt hij zich aan voor de overtocht naar de VS, om daar in dienst te treden van Columbia Pictures. De overtocht staat gepland op 18 mei 1940. Op 10 mei 1940 kwam definitief een einde aan de mogelijkheid zich in de VS te vestigen. Onvermijdelijk wordt dan geschetst, hoe onder de tirannie van de nazi´s de vernietiging van de Joden in Europa zijn uitwerking heeft ook op het leven van Kurt Gerron. Lewinsky schetst in zijn boek hoe vertwijfelt Gerron beleeft, dat hij als mede strijder tijdens de Eerste Wereldoorlog voor Duitsland, nu moet aanvaarden dat datzelfde Duitsland zich tegen hem als jood heeft gekeerd. Als uiteindelijk de deportaties beginnen, beschikt Gerron over een persoonsbewijs van de Joodse Raad waardoor hij tot nader order is vrijgesteld. Hij treedt nog enkele keren op in de Hollandse Schouwburg in Amsterdam, totdat de Schouwburg gebruikt wordt als verzamelplaats van Joden op weg naar de vernietigingskampen. Zoals zovelen zal uiteindelijk Gerron en zijn vrouw Olga, op transport naar Westerbork worden gezet. Vanuit Westerbork worden zijn ouders naar Sobibor afgevoerd en vernietigd. Kurt en Olga worden naar Teresienstadt gevoerd waar Kurt de opdracht krijgt om een film te maken waarbij hij moet laten overkomen hoe ´goed´ het de Joden daar wel gaat. Hij twijfelt of hij de film wel moet maken en dit dilemma houdt hem dag en nacht bezig, maar heeft hij wel een keus. Weigeren betekent definitief een treinreis naar Auschwitz, als hij instemt wordt dat gezien als verraad. Uiteindelijk maakt hij de propagandafilm om daarna samen met de medewerkers aan de film te worden gedeporteerd naar Auschwitz. Onder de vermelding , terugkeer ongewenst was. Het was oktober 1944.

Auteur: Charles Lewinsky

Titel: Terugkeer ongewenst

Uitgeverij: Signatuur ISBN 9789056724108 €22,95