We hebben 329 gasten online

Rechtspraak

Hoge Raad: Oplegging levenslange gevangenisstraf b...
24 dec 2017 09:51

Den Haag, 19 december 2017 De recente regeling van herbeoordeling en toetsing in het geval een levenslange gevangenisstraf is opgelegd, voldoet aan de eisen van het EVRM omdat bij de toepassing v [ ... ]

LevenslangVerder lezen
'Levenslang niet meer in strijd met mensenrechten'
08 sept 2017 08:49

NOS Bron dinsdag 5 september 2017   Een levenslange celstraf in Nederland mag ook echt levenslang zijn en is niet in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Voorwaarde i [ ... ]

LevenslangVerder lezen
Dijkhoff: Maatregelen nodig om levenslange straf l...
08 sept 2017 08:43

Nieuwsbericht | 02-06-2016 | 22:00 De tenuitvoerlegging van de levenslange gevangenisstraf wordt aangepast, zodat de straf ook in de toekomst opgelegd kan blijven worden. Een nieuw adviescollege za [ ... ]

LevenslangVerder lezen

Recensie 'De Krant Een cultuurgeschiedenis' Red. Huub Wijfjes & Frank Harbers

De Krant een cultuurgeschiedenis Wijfjes&Harbers

Dat Nederland een voortrekkersrol heeft gespeeld in het land der media is bij weinigen bekend. Dit boek, is het eerste boek is in een serie over de geschiedenis van de Nederlandse media en hun invloed op ons dagelijkse Hollandse bestaan. In dit boek over de krant beschrijft een aantal experts op het gebied van de mediageschiedenis in verschillende hoofdstukken de geschiedenis, die al meer dan vier eeuwen bestaat. Het is een cultuurgeschiedenis vanaf de allereerste uitgave in 1618 tot een fascinerende kijk op de toekomst vierhonderd jaar later. De krant bestaat nog steeds, maar ziet de toekomst van de op papier gedrukte krant er minder rooskleurig uit. Het boek is geen klassiek naslagwerk met de belangrijkste feiten op een rij, maar een handboek waarin thema’s op synthetische wijze worden uitgewerkt door specialisten. Belangrijke ontwikkelingen rond de krant als journalistiek medium worden in kaart gebracht en er wordt inzicht gegeven in de plaats van de dagbladpers als nieuwsorgaan in brede politieke, sociale en culturele context.

Daarbij wordt niet alleen aandacht besteed aan de inhoud van de journalistieke artikelen, maar ook aan de vorm, zoals de structuur, de stijl en de opmaak en illustraties. De krant wordt gezien als de cultuurdrager in alle uitingsvormen. Een prachtig initiatief dat doet uitzien naar de volgende twee delen over de geschiedenis van de Nederlandse media. Zeer aanbevolen.

Titel: De Krant Een cultuurgeschiedenis,

Auteurs Redactie: Huud Wijfjes & Frank Harbers

Uitgeverij: Boom ISBN 9789024419814 € 34,90