We hebben 99 gasten online

Recensie 'Schaduwoorlog' Israël en het geheime liquidatieprogramma van de Mossad Ronen Bergman

Schaduwoorlog Ronen Bergman

De auteur heeft er meer dan zeven en een half jaar over gedaan om Schaduwooorlog te schrijven. Dit boek geeft inderdaad een unieke inkijk in alle liquidatieprogramma's en de invloed van die liquidaties op de Israëlische natie, het Midden Oosten en de rest van de wereld. Daarbij mocht de auteur rekenen op medewerking van een aantal premiers en leidinggevende personen uit de strijdkrachten en inlichtingendiensten. Nooit eerder verscheen er zo'n indringend boek over de Mossad. Al lezende realiseert de lezer zich dat er constant verslag wordt gedaan van het ombrengen van mensen in het geheim die een gevaar vormden voor de joodse staat. Hoe gruwelijk soms ook de verhalen zijn toch wordt nog niet alles wat er is gebeurd openbaar. Dat blijkt bijvoorbeeld op pagina 538 van zijn boek. Op de vraag hoe Jasser Arafat om het leven is gekomen schrijft de auteur dat als hij al het antwoord op die vraag zou weten, dat hij dat antwoord dan nog niet in dit boek kan opschrijven of zelfs maar bekennen  omdat de militaire censuur van Israël hem dat verboden heeft.

Het is natuurlijk geen wonder dat de geschiedenis van de Mossad parallel loopt met de stichting van de staat Israël en de diverse existentiële oorlogen die daar het gevolg van zijn geweest. De auteur heeft een meesterwerk geschreven over daden die normaal gesproken niet in de openbaarheid komen. Soms echter komen door gemaakte fouten zaken toch in de openbaarheid. Hoewel geweld voorbehouden is aan de staat kan men daar soms vraagtekens bij plaatsen. De uitvoerders daarvan zijn er echter van overtuigd dat staatsrechtelijk gezien zij hun daden mogen uitvoeren.

Titel: Schaduwoorlog. Israël en het geheime liquidatieprogramma van de Mossad.

Auteur: Ronen Bergman

Uitgeverij: Nieuw Amsterdam ISBN 9789046824009 € 39,99