We hebben 207 gasten online

Stockholm 6-10 mei 2013 Deel 1

Gepost in Reisverslagen

Zicht op Riddarholmen, vanaf het Stadhuset met gebouwen stammend uit verschillende eeuwen. De oudste is de Riddarholmskyrkan uit de 13e eeuw.

Inleiding

Een bezoek aan Stockholm stond al lang op het programma, maar elke keer waren er weer redenen om eerst een andere reis te maken. Els Berkers-de Jong, een oud-leerling van  mij had al vele malen gevraagd wanneer ik nu naar Stockholm kwam. Els was samen met haar man Wim en twee dochters Irene en Pascale zeven jaar geleden naar Zweden verhuisd, voor de werkzaamheden van Wim. We hielden contact en bij mijn afscheidsbijeenkomst van juni 2012, bij de beëindiging van mijn onderwijsloopbaan, was Els ook aanwezig. Opnieuw werd gevraagd wanneer ik nu eens naar Zweden kwam. Ik deed toen de toezegging dat het er spoedig van zou komen. En zo gebeurde het dat er een reis geboekt werd naar Stockholm, na eerst uitgebreid een beschrijving te hebben gemaakt voor www.blikopdewereld.nl  van de geschiedenis van Zweden. Na vervolgens nog eens goed een reisgids bestudeerd te hebben was het dan zover.

Maandag 6 mei 2013

Om 5:45 uur wakker, simpel omdat we vandaag naar Stockholm vliegen. Om 6:00 uur opstaan en gereed maken voor vertrek richting vliegveld Eindhoven voor vlucht met Ryenair naar Stockholm. Alles verliep naar wens behalve voor een vierkoppige familie voor ons. De gegevens in de paspoorten waren niet precies vermeld op de online-tickets en dat betekende dat men een en ander tegen flinke kosten moest veranderen.

De vlucht naar Stockholm vertrok precies op tijd om 9:00 uur en na een voorspoedige vlucht landen we op Stockholm Skavska om 10:40 uur, eerder dan verwacht. Toen wachtte noch de busreis naar Stockholm. Online al retourtickets gekocht bij Flybussarna. Om 11:15 vertrok de bus en we arriveerden om 12:40 bij het Centraal Station in Stockholm. Om 13:00 uur, na in een file te hebben gestaan, arriveerde Els.

Na een hartelijke begroeting reed Els Berkers met ons naar een eiland, waar we zouden lunchen in het restaurant Bockholmen.

En of het zo moest zijn maar het was schitterend zomerweer en dat zou het ook alle dagen blijven tijdens ons verblijf in Stockholm. We hadden tijdens het lunchen de gelegenheid om heerlijk bij te kletsen en daar maakten we dan ook dankbaar gebruik van. Genoeg tijd om herinneringen op te halen en de inmiddels al 7 jaar die Els en haar egzin in Zweden woonden de revue te laten passeren.

Rond 15:15 uur vertrokken we richting  de woning van de familie Berkers, waar we de eerste nacht zouden logeren. Na eerst nog even bij de supermarkt langs te zijn gegaan kwamen we om in Täby aan. Täby is een voorstad van Stockholm, gelegen midden in de natuur. Na verwelkoming door Pascale en hond Timmy heerlijk buiten gezeten in de stralende zon. Na thuiskomst van Wim en Irene het gesprek voortgezet aan de keukentafel, terwijl door Wim een heeerlijk maal werd bereid. Intussen kregen Irene en Pascale een overzicht te zien van de schoolresultaten van hun moeder. Ik had namelijk een copie gemaakt van de gegevens uit de door mij bewaarde schoolagenda´s uit 1981-1982/1982-1983/1983-1984. Hilarisch was de vraag van Pascale of ik niet teleurgesteld was in wat er van Els geworden was.. met al dat voetbal en zo..

Links Irene, daarnaast Pascale en rechts  ikzelf op 6 mei 2013 met de rapportcijfers uit de vervlogen schooljaren van hun moeder.

De avond was voorbij voor we het in de gaten hadden.

Dinsdag 7 mei 2013

Na een goede nachtrust laat Els Berkers ons vandaag kennismaken met Stockholm. Echtgenoot Wim ging naar zijn werk en de dochters Irene en Pascale voor dag en dauw naar school. We zouden kennis gaan maken met de oude stad Gamla Stan. Na het ontbijt eerst gezamenlijk hond Timmy uitlaten waardoor we de gelegenheid kregen om Täby iets meer van nabij te leren kennen. Deze voorstad van Stockholm is echt prachtig gelegen in de natuur. Vervolgens schreven we een bijdrage in het gastenboek van de familie Berkers. Uit het feit dat men al aan het tweede gastenboek toe was blijkt wel hoeveel gasten men de afgelopen jaren heeft mogen verwelkomen.

Na onze bagage gepakt te hebben, reden we naar Mörby Centrum en kochten daar een driedaagse kaart voor de T-Bana, waar we ongelooflijk veel gebruik van hebben gemaakt. Van Mörby-centrum naar T-station Östermalstorg waar we alvast onze bagage gingen afgeven bij hotel Mornington Nybrogatan 53, waar we de rest van de dagen van ons verblijf in Stockholm zouden logeren. Van T-station Östermalstorg was het maar 2 stations verder naar station Gamla Stan en waren we direct in de oude stad. De T-Bana is ongelooflijk schoon en een heel verschil bijvoorbeeld met Rome. Gamla Stan , het grootste eiland van Stockholm, Stadsholmen is een ongelooflijk mooie eilandwijk van Stockholm. De resten van Stockholms vroegste geschiedenis zijn hier nog te vinden en vrijwel het hele eiland is cultureel erfgoed. Een paar foto´s ter illustratie.

Under Kastanjen Svartmangatan

Rondom Tyskakyrkan (de Duitse Kerk) Kindstugatan-Svartmangatan

Gamla Stan Skomankargatan met op de achtergrond de toren van de Tyskakyrkan (Duitse Kerk).

De Duitse Kerk is een opvallende herinnering aan de sterke invloed die Duitsland op Stockholm had in de 16e eeuw. De Hanze beheerste de Oostzee en zijn havens, wat verklaard waarom de plattegrond van Gamla Stan zo op Lübeck lijkt. Duitslands politieke macht werd doorbroken na het Bloedbad van Stockholm en de troonsbestijging van Gustaaf Wasa in 1523, maar de culturele en economische invloed bleef sterk, aangezien Duitse kooplieden en ambachtslieden zich in de stad vestigden.

Na een eerste bezichtiging van Gamla Stan streken we neer op het terras van Chokladkoppen op Stortorget 18-20. Op dit plein midden in Gamla Stan vond in 1520 het Bloedbad van Stockholm plaats. De Deense koning Christiaan II belegerde de Zweedse regent, Sten Sture de Jongere, tot hij zich overgaf en de Zweden Christiaan tot koning kozen. De Denen beloofden amnestie en organiseerden een driedaags festin in kasteel The Kroner. Tegen het einde van het feest werden de opstandelingen plotseling opgesloten en gearresteerd wegens ketterij. De volgende dag werden zo´n 100 edelen en burgers op het plein onthoofd. Zittend in de heerlijke warme zon doet niets meer denken aan dat Bloedbad. Aan hetzelfde plein is nu in het voormalige Beursgebouw het Nobelmuseet gevestigd.

Stortorget met restaurant Chokladkoppen derde huis vanaf links en rechts het Nobelmuseum

Inmiddels was het 12:00 uur en dus op naar het koninklijk paleis om de wisseling van de wacht mee te maken. Zie daarvoor deel 2 Stockholm 6-10 mei 2013 Deel 2