We hebben 157 gasten online

Deel 1 Reis naar Berlijn, Augsburg, Dachau, Garmisch Partenkirchen in Duitsland en Bad Hofgastein in Oostenrijk

Gepost in Reisverslagen

Berlijn 21 en 22 juli 2014

Maandag 21 juli 2014

Om half negen vertrokken voor een hernieuwde kennismaking met de Duitse hoofdstad Berlijn. In de meivakantie van 2006 werd voor het eerst kennis gemaakt met de Duitse hoofdstad. Voor de beschrijving van die reis zie Bezoek aan Berlijn van 1 mei tot 5 mei 2006.

Na onderweg nog al wat plensbuien te hebben doorgemaakt, een reactie op de tropische dagen die achter ons liggen, en na een file bereikten we rond 4 uur in de middag het VanderValk hotel in Brandenburg, in Dahlewitz. Voordeel is dat we binnen 5 minuten bij de station Blankenfelde zijn, van waaruit de S-Bahn, ons regelrecht brengt naar het centrum van Berlijn, station Brandenburger Tor. Vandaaruit kunnen we met de U-Bahn overal naartoe. Met een  Berlin-Card voor drie dagen, kosten 27,50 euro p.p. kan men drie dagen onbeperkt gebruikmaken van het openbaar vervoer en krijgt men op tal van plaatsen tot 25 procent korting.

Het Van der Valk Hotel Brandenburg was een aanbieding van Kras reizen en was zeer snel geboekt, ondanks dat we laat waren met het uitkiezen van een bestemming. Na ons gesetteld te hebben en de route voor morgen te hebben uitgezet besloten we in het hotel op het adres te blijven eten.

Dinsdag 22 juli gaan we naar het centrum van Berlijn en bezoeken dan 0.a. het Duits Historisch museum, Unter die Linden. Acht jaar geleden was dat Museum gesloten. Daarnaast hebben we een wandeling gepland en een bezoek aan de Hackischer Mark.

Dinsdag 22 juli 2014

Na een warme nacht, toch goed geslapen, en een goed ontbijt eerst naar de receptie van het hotel.  Daar kochten we de Berlin Card voor drie dagen zodat we vrij kunnen reizen met het openbaar vervoer en veel kortingen krijgen bij tal van zaken.

Via de tv hoorden we dat het vandaag zo'n 30 graden warm zou worden, terwijl het zuiden van Duitsland het minder goed heeft getroffen.

Gisteravond nog via de zender BVN Nieuwsuur kunnen volgen en zien de onverkwikkelijke beelden van de vliegramp met steeds grotere ergernis aan. Hulde voor Frans Timmermans en zijn reactie in de VN Veiligheidsraad. Na terugkomst vandaag blijkt dat gelukkig een en ander eindelijk in een stroomversnelling is geraakt. Als voormalig medewerker van de identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht ergerde ik mij over de manier waarop met de lichamen werd omgesprongen. Morgen zouden de eerste lichamen in Nederland aankomen. Tijdens deze dag in Berlijn denk je toch vaak aan de ramp.

Om ongeveer half tien vertrokken we van station Blankefelde met de S2 naar station  Brandenburger Tor. De auto kan zonder kosten bij het station in de parkeergarage worden gezet. Het zag er allemaal heel keurig uit. Bij station Brandenburger Tor stapten we uit en liepen richting de Brandenburger Tor.

Foto: Bij de Brandenburger Tor

en daarna naar het monument van de vermoorde Sint en Roma tijdens de Nazi-tijd.

Foto: monument met op de achtergrond Das Parlement

Na aankomst bekeken we eerst het chronologisch overzicht van de vernietiging van Roma en Sinti tijdens de nazi-tijd.

Daarna wandelden we naar de Reichstag en het plein ervoor. In tegenstelling tot 8 jaar geleden mag je nu niet meer op de trappen plaatsnemen en is er voor de Landtag aan de linkerzijde een aantal kantoren bijgebouwd. De Kanselarij ziet er nog steeds hetzelfde uit.

Foto Rijksdag met links de kantoren.

Op de terugweg bezochten we tegenover hotel Adler de Starbucks, die gelukkig iets goedkoper is (wisten we nog van acht jaar geleden).

Foto: Els op weg naar de Brandenburger Tor

Vervolgens opnieuw door de Brandenburger Tor op weg naar het Holocaust Memorial. Acht jaar geleden ook bezocht maar we wilden nu met eigen ogen zien welke schade het moment inmiddels heeft opgelopen. Want zo luidde een bericht in de Volkskrant van 24 mei

Betonrot vreet aan blokken van

Holocaustmonument Berlijn

Inderdaad zitten er in een aantal stenen grote scheuren en zal men tot restauratie over moeten gaan. Over de totstandkoming van dit monument zie Bezoek aan Berlijn van 1 mei tot 5 mei 2006

Foto's Holocaust  Monument

Onderweg naar het Museum der Deutsche Geschichte kwamen we langs het monument van alle gevallenen tijdens oorlogen en dictaturen.

Indrukwekkend monument met het beeld van Kollwitz en door de aankleding nog des te meer indrukwekkend

Foto Beeld Kollwitz

Verder op weg naar het Museum der Deutsche Geschichte aan Unter der Linden 2. Acht jaar gelden was het museum gesloten in verband met renovatiewerkzaamheden en moest ik mij tevreden stelen met deel 1 en 2 van Bilder und Zeugnisse der Deutschen Geschichte.

We zouden er meer dan vijf uur verblijven.

Een zeer indrukwekkend museum en werkelijk uitmuntend de geschiedenis uitgebeeld in ' Bildern und Zeugnissen'.

Voordat de periode indeling een aanvang neemt krijgen de bezoekers aan de hand van een film duidelijk de ontwikkeling uitgelegd van de Duitse gebieden vanaf de jaartelling tot heden. Geweldig gedaan zodat de bezoekers zich een goed beeld kunnen vormen. Uitermate belangrijk want de Duitse geschiedenis is zeer omvangrijk. Zie daarvoor ook in mijn rubriek geschiedenis van www.blikopdewereld.nl het onderdeel Duitsland.

In het Obergeschoss worden het 1 jh.v Chr-1918 behandeld en in het Erdgeschoss 1918-1994. We kwamen oren en ogen tekort en tussendoor nog even gepauzeerd in het museumcafé. Ik heb een kleine selectie gemaakt.

Foto: Gotischer Feldharnis und Rosskharnis. Het harnas van de man woog 35 kg. Stamt uit de 14e eeuw

Foto: Overzicht van maliënkolders en harnassen

Foto: Die Chronik von Köln van Johann Koelhof Köln 24 augustus 1499

Foto: Alle wapens van de Länder van Keizer Karel V

Foto: Onderdeel van de Augsburgs Monats-Zyklus een teken van de Nieuwe Tijd

Foto: Kurfüstenhumpen Böhmen 1662

Foto: Speers koepel voor Berlijn

Foto: Raketmotor V2

Foto: Standbeeld Lenin in de hal van het museum

We namen ook nog even de tijdelijke tentoonstelling ' Der Erste Weltkrieg 1914-1918' mee. Ook die was goed met behulp van uitvoerig kaartmateriaal uitgerust. Daarmee werd het belang van de kennis van de verschuivende grenzen in Europa weer eens benadrukt.

Het werd tijd voor enige verdere verpozing en we liepen daarvoor naar de Hackischer Markt, waar zoals we nog wisten het heerlijk toeven is met een glas bier en allerlei andere zaken.

Foto:  Hackischer Markt

Na 2,5 uur liepen we terug langs de Dom

naar Unter der Linden S 2 Bahn station Brandenburger Tor, waar we direct de trein kregen naar station Blankefelde, om om 21:15 in het hotel aan te komen! Een goed bestede dag. Morgen staat Potsdam op het programma.

Zie verder Deel 2 Reis naar Berlijn, Augsburg, Dachau en Garmisch Partenkirchen in Duitsland en Bad Hofgastein in Oostenrijk.