We hebben 217 gasten online

Gepost in Reisverslagen

Rome Koepel St Pieter

Zaterdag 2 mei 2015

Omdat het gisteren de dag van de arbeid was en het Vaticaan gesloten was, stond op deze dag het Vaticaans museum, de St.Pieter en de crypte onder de St.Pieter op het programma. Op zondag is er ook geen toegang en dat hield in dat, omdat ook al op 1 mei geen toeristen binnen konden, er een enorme toeloop was van toeristen. Nog veel meer dan gebruikelijk. Onze gids had deze drukte dan ook nog niet in die mate meegemaakt. Na ampele overwegingen, we waren om 9:10 bij het Vaticaan  - in line - , besloten we om toch de line te skippen. Simpel omdat het wel eens zo kon zijn dat we helemaal niet binnen konden komen. De kosten namen we maar voor lief en om 10:30 uur zouden we bijeenkomen, om met een Engels sprekende gids binnen te komen. Het was zo druk dat we uiteindelijk om 11:45 uur in het museum waren.

Binnenplein Vaticaans museum met koepel St.Pieter op achtergrond

Enkele voorbeelden uit de ongelooflijk grote collectie

Vaticaans museum groep Laocoon

Drukte in het Vaticaans museum

Vaticaans museum sarcofaag van een jong overleden dichter

Y.en T. in het Vaticaans museum

Vaticaans Museum Claudio

Hoogtepunt vormde natuurlijk de Sixtijnse Kapel. Silence, this is a Holy Place, was natuurlijk wel een beetje moeilijk, met die hoeveelheid mensen die er zich bevonden en die foto’s wilden maken, maar dat niet mochten.

Rome Migelangelo Fragment reatie van Adam

Michelangelo: fragment van de schepping van Adam

Na een tocht van zo'n drie uur sloten we het bezoek aan het Vaticaans museum af. We hadden een geweldige gids, enthousiast en deskundig, zodat we ondanks de drukte toch in staat waren veel mee te krijgen. We konden nu rechtstreeks doorlopen naar de St.Pieter. Het plan om de koepel te beklimmen lieten we voor wat het was, omdat er een grote hoeveelheid mensen - in line - stond te wachten om toegelaten te worden.

Het bezoek aan de St.Pieter

De St.Pieter maakt een onuitwisbare indruk op een ieder.

Rome Michelangelo's Pieta in de St Pieter

Michelangelo’s Pieta.

Rome Koepel St Pieter

Helaas bleek de crypte in verband met een te houden mis niet toegankelijk te zijn. Om 16:00 uur was het ook de hoogste tijd om even te pauzeren. Daarna liepen we om 17:15  terug naar ons logeeradres en passeerden weer een grote groep wachtenden die de St.Pieter wilden bezoeken.

Na weer bijgekomen te zijn van de ervaringen, besloten we met de bus naar de wijk Trastevere te gaan. Daar aangekomen slenterden we door deze zeer drukke wijk en vonden uiteindelijk een restaurant waar we een aantal uren doorbrachten.

Met behulp van het openbaar vervoer kwamen we rond 22:30 terug op ons logeeradres.

Zondag 3 mei 2015

Opmerkelijk hoe snel je went aan het verblijf in zo'n stad. Daar komt nog bij dat de wijk waar we verbleven een chique wijk is, waarbij opvalt dat het allemaal statige gebouwen zijn, die echter een tv systeem hebben dat bij ons al lang verleden tijd is. Je ziet hier nog doodleuk coaxiaal kabels vanuit allerlei ramen naar de tv antennes op het dak lopen, en dat is en blijft een heel vreemd gezicht, zeker bij een gebouw van meer dan 20 meter hoog. Voor een appartement van zo'n 80 vierkante meter wordt meer dan 1 miljoen euro gevraagd, zoals bleek uit de advertenties van een makelaar. Daar staat tegenover dat het een zeer mooie wijk is en prettig om te vertoeven. Omdat het zondag is gaat de supermarkt pas om 9:00 uur open en we besloten om net als op 1 mei op zoek te gaan naar een koffietentje. Dat vonden we dichtbij het hotel waar we 5 jaar geleden logeerden.

Vandaag gaan we echt oud Rome bezoeken. Want op het programma staat het Forum Romanum, de Paladijn en het Colloseum. Vandaag maken we gebruik van de metro en stappen op bij het station Pietro, vlakbij het Vaticaan om naar metrostation Colloseum te gaan. Daarvoor moeten we wel overstappen in Termini. Grote hoeveelheden mensen zijn onderweg en dat zullen we nog vaker zien.

Rome plattegrond Forum Romanum en Palatijn

Rome legenda plattegrond Forum Romanum en Palatijn

Met behulp van de plattegrond is goed te zien hoe groot het gebied wel niet is. Maar we hebben de hele dag de tijd om alles tot ons te nemen. Omdat we een Rome pas hebben zijn we snel bij de ticketbox en kunnen we beginnen met onze tocht. We besluiten om het Forum eerst van boven te bekijken en daarna naar beneden te lopen. Enkele impressies.

Vanaf tweede van links H&H, Y, E en T. Mijn mede reisgenoten op het Romeinse Forum.

Palatijn

De Palatijn, waar vroeger de keizers en aristocraten woonden, is een heerlijke plek om te vertoeven. Hier zijn de ruïnes van het onderkomen van Augustus, het huis van Livia, de vrouw van Augustus en een badhuis. Het domus Augustana bleef meer dan 300 jaar de officiële residentie van de keizers.

Enkele impressies

Wandschildering Palatijn ten tijde van keizer Nero. Te zien in Museum Paladijn.

Rome Stadion Augustus Paladijn

Foto van het stadion dat hoorde bij het paleis van Domitianos

Ikzelf op de Paladijn

Na het bezoek aan het Forum Romanum en de Paladijn waren we toe aan een pauze en ontdekten een paar straten vanaf het Colloseum een klein restaurantje, waar degene die bediende er blijkbaar behagen in schepte om klanten te bruuskeren. Herhaaldelijk stapte mensen weer op die onbeschoft werden behandeld. Naderhand verontschuldigde de bediende zich en wilde ons duidelijk maken dat hij het te druk had. Toen we na de lunch afrekenden en hen geen fooi gaven, liet hij blijken het er niet mee eens te zijn en toonde dat door een woedende blik. Al snel waren we op weg naar het Colloseum en omdat we al een entreekaartje hadden waren we snel door de controle heen.

Rome zicht vanaf de Palatijnse heuvel op het Colesseum

Het Colosseum vanaf de Palatijnse heuvel

Het Colosseum werd gebouwd in 72-80 na Chr. tijdens de Flavische keizers. Keizer Vespasianus liet het Colloseum bouwen op de ruïnes van het paleis van Nero, om zich te distaniëren van deze gehate tiran. Jaarlijks wordt het Colosseum bezocht door 4,5 miljoen bezoekers. Het Colosseum was in de dagen van de keizers beroemd om zijn buitengewone omvang. In het theater waren zitplaatsen voor ten minste 50.000 personen. Het amfitheater werd gebouwd op de plek van het kunstmatige meer, dat bij het Gouden Huis van Nero hoorde. Rond het jaar 70 begon keizer Vespianus met de constructie. Hij zette hiervoor duizend joodse dwangarbeiders in die uit Jeruzalem waren meegevoerd als oorlogsbuit. Keizer Titus wijdde het theater in.Onder de Romeinse keizers was het Colosseum, een sprankelend gebouw, de fascade was wit, de boogramen waren blauw, rood, geel en oranje. De fundering rust op een massieve wal van klei en gaat 13 meter de diepte in. De gevel en de buitenste gallereien op de eerste verdieping zijn van travertijn, een harde kalksteen. De gewelven bestaan uit baksteen. Het Colosseum was 188 meter lang en 156 meter breed.

Rome Interieur Colesseum

Op de eerste verdiepingen zaten de keizer, keizerin en Vestaalse maagden in een loge van marmer. Hoe hoger, hoe slechter de maatschappelijke positie. De derde verdieping had banken van baksteen, op de vierde waren ze van hout. De bezoekers keken er naar gevechten tussen gladiatoren en tussen wilde dieren. Krijgsgevangenen, slaven en misdadigers vochten voor hun leven. De voorstellingen werden ook door de keizer betaald.

Even uitrusten na al dat trappen klimmen door E, Y en H.

Even poseren in het Colloseum. We waren er voor de tweede keer.

Na het bezoek aan  het Oude Centrum besloten we om 15:30 de metro te pakken richting Spaanse trappen en de Trevi fontein. De Trevi fontein werd praktisch omgeven door allerlei hekwerk waardoor we besloten door te lopen naar de Spaanse trappen. Daar aangekomen bleek dat je niet alleen over de Spaanse trappen kon lopen, maar dat er ook sprake was van een mensenzee. Ongelooflijk hoe druk het er was. We besloten richting logeeradres de metro te nemen en stapten uit op station Lepanto. Vandaar uit waren we snel op ons logeeradres.

We besloten s 'avonds niet lang te gaan zoeken naar een restaurant en kozen het restaurant uit onder ons appartement. Dat is ons goed bevallen.