We hebben 105 gasten online

Deel 1 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Gepost in Reisverslagen

Begin reis, zaterdag 4 juli 2015

Nadat zoon Tim zijn laatste tentamen had gehaald en daardoor niet hoefde te herkansen, konden we toch nog gebruik maken van een last-minute aanbieding van Arke reizen, Fly and drive Toronto, waarbij je voor een persoon betaalde, maar met tweeën mee kon. Net op tijd want zulke plekken zijn snel weg. Op 29 juni dus snel geboekt en meteen de route geregeld die we zouden gaan volgen. De reis duurt inclusief de vliegreizen negen dagen. We zullen tijdens deze reis vliegen naar Toronto, Toronto verkennen, daarna naar Kingston gaan en vervolgens Montréal en Ottawa bezoeken.

De hotels zijn inmiddels ook via internet geregeld. Door de hoge temperaturen en het feit dat in Utrecht vandaag de Tour de France begint besloten we op tijd te vertrekken met de trein naar Schiphol. En ja hoor, de trein naar Schiphol reed voor onze neus weg toen we station Eindhoven binnenreden. De trein in Deurne moest namelijk wachten op goederentreinen. Dus nog maar even bij Starbucks in de stationshal gezellig koffie gedronken. De reis liep verder tot Schiphol voorspoedig, in Utrecht liep de trein leeg door de supporters van de Tour de France.

Nieuw beveiligingssysteem op Schiphol werkte prima en na een uur waren we onze koffers kwijt en door de douane. Waarna we heerlijk koffie gingen drinken en een broodje eten. Tim had weer alle geluk van de wereld toen hij bij Starbucks in de rij stond. Een mevrouw had een tegoedbon van 30 euro en kreeg maar 20 euro besteed. Toen zei ze tegen de caissière 'ik betaal ook voor deze meneer hier achter mij'. En zo genoten we nu van een heerlijk gratis kopje Starbucks koffie met een slice cake. Over meer dan een uur vertrekken we.

De vlucht met de Dreamliner van Arke Vlucht OR 395 vertrok om 16:05 in plaats van 15:45 uur en verliep probleemloos. Op dit moment van schrijven moeten we nog zo'n 50 minuten vliegen. Pracht van een toestel en zeer hulpvaardig personeel en prettig om mee te vliegen. Tijdens de vlucht vanaf Amsterdam de thriller gelezen van Julia Keller 'Onderhuids. De tijd vloog voorbij. Zie  Recensie ''Onderhuids' Julia Keller

Op het vliegveld Toronto Pearson omstreeks 17:15 plaatselijke tijd aangekomen, dat is zo'n 6 uur eerder dan in Nederland. Nederlandse tijd dus 23:15.  Totale vliegduur 7 uur en 10 minuten. Zo dadelijk halen we bij  Avis de auto op, die bij het last Minute pakket van Arke was inbegrepen en gaan dan naar ons hotel Eaton Chelsea Toronto  33 GerrardStreet West, M5G 124.

We waren snel door de paspoort controle maar de afhandeling van de bagage liet op zich wachten. Pas een uur na de landing konden we naar Avis auto rent, waar we kosteloos een upgrade kregen. En wat voor een auto een SUV Chevrolet.

Eerst nog even geregeld dat mijn zoon ook mocht rijden en een navigatiesysteem gehuurd, want zonder zo'n systeem is goed reizen bijna niet mogelijk. En dan op weg naar het hotel waar we om 20:30 plaatselijke tijd arriveerden. Dus 3 uur en 15 minuten na de landing. Het is een groot hotel en ligt centraal gelegen zodat we alles met de voet goed kunnen bereiken. Na inchecken en snel opfrissen gingen we op weg naar naar Eaton Centre, naar het daar gelegen plein waar we het naar Hard Rock Café 279 Yonge Street gingen om iets te gaan eten.

Zo zitten we dan om 3:00 uur s'nachts Nederlandse tijd heerlijk van de eerste maaltijd in Toronto te genieten.

Na nog een kleine wandeling door het centrum.

Terug naar hotel om omstreeks vijf uur s'nachts Nederlandse tijd om te gaan slapen, na een lange dag.

Zondag 5 juli 2015

Een hele dag te besteden in Toronto. Toronto is de grootste stad van Canada waar de bijna 8 miljoen inwoners afkomstig zijn uit meer dan 100 etnische groepen. Toronto is het financiële en commerciële centrum van Canada, en is gelegen op de noordkust van Lake Ontario. Voor veel mensen is de stad vooral bekend door de CN Tower.

Vanochtend vroeg wakker door het tijdsverschil maar toch nog maar weer even blijven liggen. Na opstaan gaan ontbijten bij Panera Bread Cafe waar Tim goede ervaringen mee had toen hij in Bowling Green, Ohio VS, studeerde. En inderdaad was het een goede keus. Omdat het zondag is is het nog heerlijk rustig en na terugkomst in het hotel spullen bij elkaar gezocht voor de wandeling die we zouden gaan maken aan de hand van ANWB Navigator Canada 'Het Hart van Toronto' wandeling 9 op pagina 272/273. Om 9 uur s'morgens vertrokken we en zouden uiteindelijk na 7 uur terugkomen in het hotel.

Van het hotel uit lopen we door de Young Street naar het Nathan Philips Square voor de Toronto City Hall.

Voor de Toronto City Hall staat een monument voor de oorlogsslachtoffers.

Onze hele reis lang zullen we monumenten tegenkomen die de slachtoffers herdenken van alle oorlogen waaraan Canada heeft deelgenomen. En dat zijn er vele.

Op het Nathan Philips Square was men, zoals overal in Toronto hard bezig met voorbereidingen van de Pan Amerikaanse spelen (PANAMANA).

Court gebouw Ottawa

Vanaf het Nathan Philips Square op weg naar het financiële centrum.

We're glad you're here. Altijd prettig om te lezen.

Dat niet alles goud is wat er blinkt blijkt wel uit het feit dat deze daklozen de nacht door hebben gebracht voor de Toronto Dominion Bank.

Aangekomen bij Union Station met zicht op de CN Tower. Op de trappen van Union Station lagen twee mannen volledig stoned bij te komen. Nadat we even gepauzeerd hadden liepen we onder het spoor door richting Air Canada Centre, de thuisbasis van de Toronto Maple Leafs.

De Hockey Hall of Fame

Via het Rogers Centre, waar men druk bezig was met de voorbereidingen van de Pan-Amerikaanse spelen, liepen we naar Harbourfront Centre. Het is de oude haven tussen York Street en Spadina Avenue. Een heerlijke plek om te vertoeven.

Enkele impressies

Na de lange verkenning tijd voor een Latte bij Starbucks.

Daarna gingen we op zoek naar restaurant Black-Bull-Taverne,298 Queen Street W, ons aangeraden door collega Ad, voor de lunch. En we vonden de Black-Bull.

Na de lunch liepen we terug naar ons hotel, waarbij we dit monument tegenkwamen voor de gevallenen in de strijd van de dominions.

We bezochten Eatan Centre en arriveerden uiteindelijk 7 uur later weer in ons hotel Eaton Chelsea.

Na terugkomst in het hotel even uitgerust om daarna richting Universiteit te lopen.

Weg naar Universiteit van Toronto

Algemeen Oorlogsmonument op terrein Universiteit van Toronto

Het oorlogsmonument

Daarnaast was er nog een monument dat de gevallenen van de Universiteit van Toronto in de Tweede Wereldoorlog herdacht.

Na ons bezoek aan de Universiteit liepen we terug naar het centrum en zochten we een restaurant. Het werd Red Lobster 20 Dundas Street West. Daarna op weg naar Hotel Eaton Chelsea. De volgende dag stond een bezoek aan de stad Kingston op het programma.

Zie verder Deel 2 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Zie ook

Deel 3 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Deel 4 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015