We hebben 91 gasten online

Deel 3 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Gepost in Reisverslagen

Dinsdag 7 juli 2015

Na in het hotel te hebben ontbeten gingen we op weg naar Montréal. De reis er naar toe duurde iets meer dan 3 uur. Onderweg ook een zonnecentrale gezien en in Kingston waren al veel windmolens langs Lake Ontario te zien.

De weg is door de Canadezen genoemd naar de omgekomen militairen.

Ons hotel Best Western Ville-Marie ligt midden in het centrum van Montréal. op de rue Peel, 3407.

Personeel van het hotel bracht de auto naar de garage en gaf nog een aantal tips aan ons.

Montréal is de op een na grootste stad van Canada. De stad werd in de 17 e eeuw gesticht en daar zijn nog vele tekenen van terug te zien in de oude stad. Montréal werd in 1642 door Franse katholieken gesticht. Zo'n 70% van de 3 miljoen inwoners is van Franse afkomst, 15% is van Engelse origine en de rest bestaat uit talrijke etnische groepen. Het ligt op een eland in de St.-Lawrence en is de op één na grootste Franstalige stad ter wereld. De grote havenstad ligt aan het einde van en lange waterweg landinwaarts, 1609 km van de open zee. Omdat het er in de winter zeer koud kan zijn heeft zich in de loop van de tijd een kilometerslang ondergronds winkelcentrum ontwikkeld.

Nadat we even hadden uitgerust besloten we vandaag ondergronds Montréal te verkennen en morgen de stadswandeling te maken uit het ANWB boek. We brachten eerst nog een bezoek aan de plaatselijke VVV voor een goede plattegrond en kregen nog een aantal tips mee.

Dat bevind zich ook onder deze kerk.

Om weer boven te komen tegenover dit winkelcentrum

Op de terug naar het hotel kwamen we nog een aantal monumenten tegen.

The Illuminated Crowth uit 1985 Raymond Mason

Na teruggekeerd te zijn in het hotel even uitgerust en daarna naar Rue Cresent waar talrijke restaurantjes zijn. We gingen eten in de 3 Braissers 1356 Ste-Catherine Ouest. Het opmerkelijke is dat het bier dat wordt getapt zelf in de eigen zaak gebrouwen wordt. Zie de foto.

Mijn reisgenoot voelde zich er prima op zijn gemak.

Daarna koffie gedronken bij Starbucks. Daar hebben we tijdens deze vakantie wel vaker een bezoek aan gebracht.

Woensdag 8 juli 2015

Nadat we gisteren ondergronds Montréal hadden bezocht was nu de oude stad Montréal aan de beurt.

Vanaf ons hotel liepen we naar het quartaire des Spectacles de Rue de Sainte Catherine om daarna af te slaan in de Rue Berri.

Van daar uit liepen we regelrecht naar de haven.

Na dik een uur waren we er. En liepen daarbij tegen een groot vermakelijkheidscomplex aan.

Al lopende langs de havenkant was al goed te merken dat we in het oude Montréal waren. Zie onderstaande foto's

Marché Bonsecours. De renaissancistische gevel verhult een gevoelige geschiedenis van parlementsgebouw in de 19 e eeuw tot een bedrijvige groentemarkt.

Tim aan de wandel

Sfeerbeeld

Hier vestigde Jeanne Mance het hotel Dieu-De Montréal, een van de oudste hospitalen van het land. Zij arriveerde in Ville-Marie met Paul de Chomedey de Maissonneuve in 1642, en zou tot 1649 de enige verpleegkundige zijn, toen zij de Hospitalères van St.Joseph naar Nieuw Frankrijk bracht. Het katholieke dorp Ville-Marie zou later Montréal worden.

Kunstwerk in de Rue des Bresoles

Voordat we onze uitgebreide wandeling in oud Montréal begonnen eerst op zoek naar een Starbucks en die was gauw gevonden.

Voor de wandeling maakten we gebruik van wandeling 8 uit het ANWB Navigator boek Canada pagina 270/271 'Oude stad en haven van Montréal.

Wandeling begint op de Place d'Armes

Midden op de Place d'Armes staat de basilica Montréal.

Exterieur en interieur. Basiliek stamt uit 1829.

Sfeerbeeld Plac d'Armes

Bank of Montréal is een neoclassicistisch bouwwerk dat in 1848 werd gebouwd door John Wells en is geïnspireerd  door het pantheon in Rome.

Ook hier zag ik weer een gedenkteken voor de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog.

Op de hoeken van het plein zag ik nog deze beeldhouwwerken. Ik kon niet laten ze te fotograferen.

Hoe ongelooflijk mooi het er wel is blijkt uit onderstaande foto

Enkele sfeerfoto's tijdens de wandeling

Dames druk bezig hun conditie te verbeteren.

Ondertussen waren we toe aan de lunch. Dat deden we in de Rue  St.Paul Est bij Cage Aux Sports.

Twee foto's vanaf het terras op het dak voor de sfeer.

Daarna wandelden we richting Hotel de Ville

Het stadhuis is in 1872-1878 in tweede Franse empirestijl gebouwd en in 1922 gerestaureerd. Boven de hoofdingang bevind zich het balkon vanwaar de Franse president Charles de Gaulle in 1967 zijn beroemde speech 'Leve een vrij Quebec'  hield.

Interieur Hotel de Ville

Mooi sfeerbeeld

Vanaf de Place De la Dauversière heeft men een prachtig uitzicht op modern Montréal.

De Wandeling door het oude Montréal duurde ongeveer 2,5 uur.

We besloten om vanuit de oude stad terug te wandelen naar ons hotel. Om 3 uur bereikten we ons hotel. Zo'n 6 uur nadat we waren vertrokken en hadden ongeveer 12 km gelopen. Tijd om bij te komen.

Omdat we deze dagen heel veel gelopen hadden besloten we niet al te ver van ons hotel te gaan eten. Dat deden we bij Trattoria Vineria Sofia 2042 Rue Peel. Na nog een korte wandeling en een bezoek aan jawel weer een Starbucks keerden we terug naar ons hotel. Het bezoek aan Montréal was alleszins de moeite waard. Morgen gaan we naar de hoofdstad Ottawa.

Zie verder deel 4: Deel 4 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Zie ook

Deel 1 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Deel 2 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015