We hebben 115 gasten online

Deel 4 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Gepost in Reisverslagen

Donderdag 9 juli 2015

Vanochtend, na ontbeten te hebben in het hotel op weg naar de vierde stad van onze trip de hoofdstad Ottowa.

Ottawa werd als compromis tot hoofdstad van Canada gekozen, vanwege de rivaliteit tussen de Engelsen en de Fransen en de tegenwoordige metropolen Toronto en Montréal. Dit compromis is, sinds de stichting in 1826, uitgegroeid tot een stad met een geheel eigen identiteit. Ottawa, in 1857 uitgeroepen tot hoofdstad van het overzeese gebiedsdeel Canada, door koningin Victoria, is prachtig gelegen op de oevers van de Ottawa en de Rideau. Veel meer dan alleen de politieke hoofdstad is Ottawa een mengsel van Franse en Engelse inwoners en historische en moderne gebouwen.

Langs de kant van de weg wordt steeds gewaarschuwd dat snelheidsovertredingen zwaar worden gestraft. Maximum snelheid op de autosnelweg is in heel Canada 100 km. Maar onze ervaring is dat bijna niemand zich daar aan houdt.

De reis verliep voorspoedig zodat we al rond half twaalf arriveerden bij hotel Lord Elgin gelegen aan de Elgin Street, vlak bij het Parlementsgebouw.

De eerste indruk is die van een prachtige stad.

Het Nationale Oorlogsmonument van Canada

Fairmont Chateau Laurier is een luxehotel en zonder twijfel het beroemdste van Canada. Sinds de opening in 1912 biedt het onderdak aan de groten der aarde.

Hoe prachtig de stad wel is zou spoedig blijken nadat we vanaf 12 uur op weg gingen. Eerst zochten we een gelegenheid om te lunchen.

En dat vonden we in de Sussex Street 537 bij Social, vlakbij Major's Hill Park. Wat een ongelooflijk mooie omgeving.

Na de lunch stond op het programma een bezoek aan het Canadese Historische museum gelegen aan de overkant van de Ottawa rivier.

Lopend vanuit Sussex Street kwamen we langs de Amerikaanse ambassade, een gigantisch gebouw eigenlijk.

Prachtig om de Lady Drive te zien op de Ottawa rivier

Om de overkant, Gatineau, te bereiken moesten we over de Pont Alexandra Brug. Gatineau, is gelegen in de provincie Québec. Het wordt alleen van Ottawa gescheiden door de rivier.

Vanaf de brug hadden we een mooi uitzicht op het Canadese Parlement.

Daarnaast waren ook de sluizen van het Rideaukanaal goed te zien.

Het kanaal werd aangelegd door de Britse regering tussen 1826 en 1832 om een veilige doorgangsroute te bieden tussen Montréal en de marinebasis bij het Ontariomeer en loopt door meren en kanalen van Ottawa tot de stad Kingston. Het kanaal stroomt door de hoofdstad en langs de oevers liggen fiets- en wandelpaden. Bij het begin van het kanaal aan de Ottawa rivier passeert het water acht sluizen, waarna het over een lengte van 202 km door 47 sluizen gaat

Aankomst bij het historisch museum. Je kunt de parlementsheuvel prachtig zien liggen

Naast de reguliere collectie waren er ook tijdelijke tentoonstellingen. Van de tijdelijke tentoonstellingen bezochten we Terry Fox en The Greeks.

Zie daarvoor http://www.ottawatourism.ca/events/the-greeks-agamemnon-to-alexander-the-great/

Terry Fox is een nationale held geworden door zijn strijd tegen kanker.

Het Musée Canadien des Civilisations is kort na 1980 gebouwd als verzamelplaats van de Canadese beschavingsgeschiedenis. De architect, Douglas Cardinal, liet in de golvende gevels van beide gebouwen het Canadese landschap terugkomen. In het Pavillon de Glacier is het museum gehuisvest.

De entree is adembenemend; in de Grote zaal staat een woud van totempalen.

Onderstaand beeld was een opvallend modern kunstwerk.

Een voorbeeld uit de collectie

La Prehistoire des Tsjmshians

Tim kon niet nalaten in de Tuk-Tuk te gaan zitten in het kindermuseum

Al wandelend liepen we door het Gatineau Park terug naar Ottwa met een prachtig panoramisch gezicht.

Nog een impressie.

We liepen nu terug naar ons hotel en na meer dan vijf uur waren we weer terug in het hotel.

Nadat we even hadden uitgerust gingen we s'avonds de stad in en werkelijk fantastisch gegeten en gedronken bij de Biermarkt. 156 Sparks Street. Men heeft er 150 biersoorten uit 30 landen. Een concept voor Nederland denk ik.

Vrijdag 10 juli 2015

Na het ontbijt in het hotel vertrokken we voor een mooie dag in Ottawa. Het was werkelijk prachtig weer. Doel was in eerste instantie de wisseling van de wacht voor het Parlement. Het wisselen van de wacht gebeurt van juni tot augustus dagelijks.

Enkele impressies van de parade

De parade duurde ruim een uur

Het was schitterend weer

Aan de zijkant van het parlement staat dit standbeeld van Koningin Elizabeth II

Daarna naar de overzijde van het parlement waar we een kaartje reserveerden voor een bezoek aan het Parlement om 13:50. In de tussentijd hadden we gelegenheid om te winkelen te lunchen.

Voor het kantoorgebouw van het Parlement staat dit standbeeld ter herinnering aan de oorlog van 1812-1815 tussen de Verenigde Staten en Groot-Brittannië en zijn Noord-Amerikaanse koloniën in het huidige Canada. Door de VS ook wel de tweede onafhankelijkheidsoorlog genoemd.

Zie voor de achtergronden van deze oorlog deel 29 Oorlog door de eeuwen heen wel even doorscrollen.  http://www.blikopdewereld.nl/geschiedenis/9-geschiedenis/716-deel-29-oorlog-door-de-eeuwen-heen

Om 13:50 begon de rondleiding en zou in totaal ongeveer 2 uur duren.

Vergaderzaal van House of Commons

Hier worden de commissievergaderingen gehouden

De hal waar alle portretten van de Britse monarchen hangen. Rechts portret koningin Elizabeth.

Vergaderplaats van de Senaat, waar links al de Surintendant J.Greg Peters, MVO aan komt lopen. Deze man sprak mijn zoon en mij aan en vroeg waar we vandaag kwamen. Ons antwoord The Netherlands wekte zijn belangstelling en hij vroeg vervolgens uit welk deel. Uit het zuiden  van Nederland en de man noemde meteen Eindhoven en tot onze verbazing Deurne, waar hij in 1988 op bezoek is geweest voor agri zaken. Onze groep was verbaasd en de Surintendant vertelde dat hij nog niet zolang geleden Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima, op bezoek in Canada van 27 tot 29 mei 2015, had mogen ontvangen.

Ottawa, 27 mei 2015: Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima bezoeken het parlement

Met plezier ging hij met ons op de foto voor de ingang van de Senaat

Zie voor zijn staat of dienst de Wikipediapagina van Surintendant J.Greg Peters, MVO https://en.wikipedia.org/wiki/J._Greg_Peters

Na deze opmerkelijke kennismaking gingen we in het Parlementsgebouw op weg naar The Memorial Chamber in de Peace Tower.

Indrukwekkend om al die Canadese namen te zien die in de Great War zijn omgekomen

Ook op de wanden waren de namen vereeuwigd.

Na het bezoek aan The Memorial Chamber gingen we met de lift omhoog in de Peace Tower net onder de klok.

om van daaruit een schitterend panoramisch overzicht te krijgen van Ottawa.

Zicht op onder andere het kantoorgebouw van het Parlement

Zicht op Ottawa

Zicht op de Ottowa rivier

Zicht op het moderne National Gallery dat is ondergebracht in een opmerkelijk granieten en glazen gebouw

Zicht op Gatineau provincie Québec

De prachtige dag werd opnieuw afgesloten bij de Biermarkt 156 Sparks Street.

Zaterdag 11 juli 2015

Na het ontbijt in het hotel laten we onze auto ophalen en stat alles in het teken van de reis terug naar huis. Allereerst dienen we 450 km te rijden van Ottawa naar Toronto.

Enkele impressies onderweg

Inmiddels gearriveerd in Toronto besluiten we onze laatste lunch te gebruiken bij Joey Yorkdale 305B 3401 Dufferin Street, naast de grootste Mall van Toronto.

Daarna reden we naar Toronto Pearson Airport leverden daar de auto in en gingen door de douane en checkten in. Het vliegtuig vertrok keurig op tijd om 19:20 Canadese tijd en 6,5 uur later stonden we al in Amsterdam aan de grond. Helaas moesten we een uur op onze bagage wachten en bleek daarna dat er geen treinverkeer was tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch. Er zat niets anders op dan via Den Haag naar huis te treinen. Om 12:45 kwamen we op ons thuisstation aan. Waarmee een geweldige reis ten einde kwam.

Dit is het laatste deel van het reisverslag

Zie ook

Deel 1 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Deel 2 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

Deel 3 Reisverslag naar Toronto, Kingston, Montreal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015