We hebben 124 gasten online

Deel 1 Reisverslag Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015

Gepost in Reisverslagen

Maandag 20 juli 2015

Het begin van een vakantie naar Noorwegen. Al jaren was het de bedoeling dat we een keer naar Noorwegen zouden gaan, maar op de een of andere manier kwam het er niet van.

Nadat we de beslissing hadden genomen besloten we om met de eigen auto te gaan. Dan was daarna de vraag rijden we naar Kiel of naar het noorden van Denemarken om daar dan de oversteek naar Noorwegen te maken. We besloten voor Kiel te kiezen om ook eens een overtocht van 20 uur te maken met een boot. Naar Kiel betekende dat we zo'n 540 km moesten rijden. In Kiel dienen we de boot te nemen van de Color Line naar Oslo die s'middags om 14:00 uur vertrekt, op 21 juli 2015. We besloten via de Noorse site van Colar Line te boeken omdat dat, zoals bleek dat zo'n € 70 goedkoper was.

Om niet in problemen te komen besloten we niet pas op 21 juli te rijden, maar al op 20 juli. Op 20 juli besloten we een overnachting te regelen in hotel Inter-City in Kiel.

Lobby Inter-City Hotel

En dat was maar goed ook. We vertrokken om 9:45 uur en uiteindelijk arriveerden we om 18:00 uur.

Vooral het laatste gedeelte na de Elbetunnel in Hamburg leverde problemen op doordat er praktisch om de zoveel km aan de weg werd gewerkt. Daarvoor hadden we al eerder in de file gestaan. Goed dus om een dag eerder te vertrekken naar Kiel.

Als we op 21 juli de boot nemen komen we de dag er na, woensdag 22 juli om 10:00 uur in Oslo aan. Daar zullen we niet blijven maar meteen doorrijden naar Vinstra, want van daar begint de 17 Daagse autorondreis Prachtig Noorwegen welke we bij De Jong Intra Vakanties hebben geboekt. Oslo is bij die reis als laatste opgenomen.

Na even bekomen te zijn van de autorit gaan we de haven van Kiel en de straten er om heen bekijken.

Het moet gezegd mooi is het niet altijd te noemen.

Onderweg zie ik een struikelsteentje ter nagedachtenis van Pauline Feldmann die weggevoerd is naar Theresienstadt. Altijd goed om even bij stil te staan. Zie foto.

We gaan op zoek naar een restaurant en vinden een Steak House genaamd Block House. En we hebben er heerlijk gegeten. Daarna nog even langs de haven gelopen en een Latte gedronken bij Vapiano.

Dinsdag 21 juli 2015

Vanochtend wakker geworden door een regenbui, maar de zo'n liet zich al snel weer zien. Na ontbeten te hebben in het hotel, en de auto opgehaald te hebben op het parkeerdek gingen we op weg naar de Norwegkai. Het bleek maar 10 minuten rijden te zijn van het Intercity hotel. Bij aankomst is pas goed te zien hoe groot de boot wel niet is.

Na ons te hebben gemeld dienden we te wachten tot 11:45 uur voordat het inschepen op de Color Line Fantasy kon beginnen. Gezeten op een bank aan de kade merk je hoe groot zo'n schip wel niet is. Maar eenmaal op het schip merk je dat helemaal niet.

Tijd gebruikt om te lezen in het boek Irene van Pierre Lemaitre.

Om 11:45 begon het inschepen en we waren om 12:45 in onze hut.

Impressie interieur schip

Meteen daarna doorgelopen naar het Zonnedek waar we van 13:30 tot 18:20 zouden vertoeven.

Heerlijk weer, af en toe geplaagd door een hevige windstoot hebben we daar gezeten, gelezen en geslapen.

Prachtig ook om onder de brug die delen van Denemarken verbindt, de Storebaelt, onder door te varen.

Daarna gegeten en een latte gedronken in de bar achter op het schip, waar je kon genieten van muziek en de zee.

Woensdag 22 juli 2015

Na een uitgebreid ontbijt op de ferryboot van Color Line Fantasy besloten we het laatste stuk van de bootreis op het Zonnedek mee te maken. De laatste twee uur genoten van de binnenvaart naar Oslo.

Om 10::00 uur precies verlieten we het parkeerdek en reden we via de E 6 richting Hamar.

Zie verder deel 2 Reisverslag Noorwegen Deel 2 Reisverslag Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015