We hebben 131 gasten online

Deel 3 Reisverslag Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015

Gepost in Reisverslagen

Vrijdag 24 juli 2015

Vandaag reizen we verder naar Trondheim. We vertrokken na het ontbijt en hadden een tocht van ongeveer 150 km voor de boeg. We reden door de Gaudalen vallei richting Trondheim.

Zie foto's. Het weer was fris, maar zeer zonnig.

Om ongeveer 12:30 kwamen we aan bij ons hotel Quality Hotel Augustin, Kongensgate 26 en konden we meteen naar onze kamer. We zullen 2 nachten er verblijven, voordat we verder gaan naar Krstiansund.

Maar eerst Trondheim.

Trondheim was de vroegere hoofdstad van Noorwegen en is de derde stad van Noorwegen. Het is zowel een oude als een nieuwe stad. Oud, aangezien de stad al voor het jaar 1000 een koninklijke residentie was en sindsdien alle koningen hier gekroond zijn. Jong, omdat het een levendige universiteitsstad is. Grootste attractie is zonder meer de Nidarosdom.

Nidaros is de oudste naam van Trondheim. In 1152 begon men met de bouw van de kerk en eeuwenlang werd er gebouwd, verbouwd, verwoest en weer gerestaureerd  tot de vorm die hij nu heeft. De invloed van de Vikingen is onmiskenbaar; het is een mix van Normandische en Romaanse en gotische stijlen.

Na geluncht te hebben en wat te hebben uitgerust was de Nidarosdom, het bisschoppelijk paleis en de kroonjuwelen het eerste doel.

In het bezoekerscentrum moesten kaartjes worden gekocht. Voor de drie samen waren de kosten NOK 160, dat is zo,n slordige € 17,20 per persoon. Maar vooruit het zal het wel waard zijn. Bij binnenkomst in de dom wordt je getroffen door de groote er van. Het is het grootste middeleeuwse bouwwerk van Noorwegen. En inderdaad maakt het indruk. Alleen jammer dan je van het interieur geen foto's mag maken. Dus ook niet van de zilveren crucifix. Het glas en lood van het roostervenster is prachtig. Meteen nog maar even een kijkje genomen in de crypte van de Dom waar men een tentoonstelling heeft ingericht van oude grafzerken.

Na het bezoek aan de dom, gingen we de kroonjuwelen van Noorwegen bekijken. Ook hier mocht niet gefotografeerd worden. Jammer was alleen dat een en ander tentoongesteld gesteld in een ondergrondse ruimte waar het soms zo donker was dat je de teksten bij het tentoongestelde niet kon lezen.

In het bisschoppelijk museum zagen we vervolgens originele beelden van de kathedraal en een aantal archeologische vondsten zoals de plaats waar de bisschop vroeger munten mocht slaan.

Tenslotte brachten we een bezoek aan het leger- en opstandsmuseum. Dat ligt in een andere vleugel van het complex.Hier was de toegang gratis. In het museum wordt aan de  land van de geschiedenis van Noorwegen uitleg gegeven over de ontwikkeling van de krijgskunst.

Centraal staat ook de Tweede Wereldoorlog en in een aparte zaal worden de gevallenen van Midden-Noorwegen herdacht.

Zaterdag 25 juli 2015

Hoewel een zonnige dag was voorspelt regende het. Maar na het ontbijt brak de zo'n door en konden onze plannen toch door gaan. De bedoeling was dat een wandeling ons zou voeren naar de Gamle Bybro brug. Lopend langs het water van de Nidelva liepen we naar de ijzeren brug die uit 1861 stamt.

Vanaf de brug hebben we een prachtig zicht op de vakwerkhuizen.

Onze tocht ging verder met een klim, de stijging was echt groot, naar het Kristians fort. Er was zelfs een fietslift om de stijging te overwinnen.

Het fort Kristiansten biedt een prachtig uitzicht over de stad

Zie de foto's

Alleen jammer dat er alleen tekst in in Noors is.

Een gedenkteken van de gefusilleerde uit het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog

Vanaf het fort lopen we richting Bakkekirke en genieten daar van de manier waarop de oude haven kades zijn gerenoveerd. Prachtig plekje.

Na een pauze lopen we verder naar de vismarkt, zo'n 700 meter verder op, maar dat blijkt gewoon een restaurant te zijn. We wilden nog de koninklijke residentie bezoeken, maar dat kon alleen maar met een groep en op bepaalde tijdstippen voor NOK 100. We besloten bij te komen van de wandeling en zochten een bank op in de zo'n, om te lezen, onderbroken door een bezoek aan Starbucks. We zochten een rustige plek bij de Mariakerk op en daarna keerden we terug naar het hotel.

Rond 18:00 uur gewandeld naar de brug van Bakke bru, ondertussen genietend van de omgeving. Daarna gaan eten bij Cowfish Restobar 7014 Trondheim. We zaten in de stralende zo op het terras. Om 20:30 weer op weg naar het hotel via de ijzeren brug en langs de Dom. Morgen vervolgen we onze tocht van Prachtig Noorwegen en gaan we op weg naar Kristiansund. Een rit van 195 km via een wat genoemd wordt een schitterende kustroute.

Zondag 26 juli 2015

Vandaag nemen we afscheid van Trondheim en gaan op weg naar Kristiansund. De af te leggen afstand is ongeveer 195 km waarbij bij Halsa gebruik moet worden gemaakt van de lokale Ferry naar Kanestraum.

De overtocht met de Ferry duurt zo'n 20 minuten.

De stad Kristiansund bestaat uit meerdere eilanden, Kirklandet, Norlandet, en Innlandet. Vroeger was hout de belangrijkste bron van inkomsten, nu vis. In de tweede wereldoorlog werd Kristiansund zwaar getroffen en werd 90% van de stad verwoest. Kristiansund heeft 17.000 inwoners. De naam van de stad is afkomstig van de Deense koning Christiaan IV die de plaats in 1742 stadsrechten verleende. De reis er naar toe verliep probleemloos. Prachtige natuur onderweg en ook op E wegen mag hier maar langzaam gereden worden. Na aankomst in hotel even geluncht en wat uitgerust daarna vanaf het centrum een wandeling gemaakt in de stralende zon naar het visserijmuseum.

Helaas dat museum stelde niet zo veel voor, maar de wandeling geeft je een goede indruk van dit stadje.

Zie foto's.

Uit alles bleek dat hier ook de zondagsrust geëerbiedigd wordt. Deed ons denken aan ons bezoek aan de hoofdstad Albany in New York State in 2012. Zie daarvoor Reis VS van 2 juli 2012 tot 27 juli 2012

Na onze wandeling heerlijk op het terras van het hotel langs de waterkant zitten lezen. Waarbij it ons uitzicht was.

In de avond opnieuw naar het centrum om een restaurant te vinden. Uiteindelijk lukte dat. Morgen opnieuw op reis naar Alesund waar we 2 dagen zullen verblijven.

Zie voor deel 4 reisverslag Groningen Deel 4 Reisverslag Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015