We hebben 240 gasten online

Deel 10 reisverslag Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015

Gepost in Reisverslagen

Woensdag 5 augustus 2015

Foto van ons hotel in Geilo

Vanochtend onder een stralende zon, terwijl het gisteren in de loop van de middag regende, gingen we op weg naar Oslo.  De begeleidende papieren gaven aan dat de reis zon dikke 230 km in iets meer dan 2 uur zou kunnen worden afgelegd. Maar dat bleek niet te kloppen. Vanaf Geilo zouden we er meer dan 4 uur over doen. Geen wonder ook omdat rijksweg 7 een mooie weg is door al dat natuurschoon maar vaak mag er maar 60 of zelfs minder km gereden worden.

Maar dat wisten we inmiddels al van de voorbije weken.

Onderweg veranderde het weer toch een aantal keren, maar dat past bij dit land.

We stopten in Hallinporten voor een kopje koffie. Uiteindelijk via de E 16 bereikten we Oslo om 13:15 en reden we pardoes al bijna naast het schip van de Collarline dát afgemeerd lag. Maar dat doen we pas aanstaande vrijdag 7 augustus. Nadat we onze spullen uit de auto hadden gehaald brachten we de auto naar een Q park garage waar het hotel een speciaal afspraak mee heeft.

Oslo is de hoofdstad van Noorwegen en is qua oppervlakte een van de gerootste steden van Europa. In het centrum liggen musea, een koninklijk paleis en parken. Aan de haven ligt het 14e eeuwse kasteel Akershus Festing. De belangrijkste winkelstraat van Oslo is de Karl Johansgate, die dwars door het centrum loopt, van het centraal station tot aan het koninklijke paleis. Heel mooi is de aan de westkant van de haven gelegen Aker Brygge. De oude pakhuizen aan de haven zijn verbouwd tot moderne winkels en kantoorgebouwen met langs het water veel terrassen

Na de lunch vertrokken we voor onze kennismaking met Oslo en we zouden pas dik 5 uur later terugkeren in ons hotel het Comforthotel. Vlakbij het Operagebouw. Dat was ook ons eerste doel.

Het Operagebouw is een ontwerp van het Noorse bureau Snohetta, en won sinds de opening in 2008 diverse onderscheidingen. Het is de thuishaven van de Noorse Nationale Opera. Het ligt aan de kust bij Bjorvika en een groot deel van het gebouw ligt in of onder zee. Opvallend is het schuin aflopende dak dat is bedekt met wit marmer en graniet. Dit wekt de indruk van glinsterend ijs, alsof r een gletsjer uit de Oslofjord oprijst.

Wat een fantastisch geconstrueerd gebouw

en veel mensen maken er een uitstapje naartoe

en gaan letterlijk op het dak lopen.

Ook de glaswanden moeten worden schoongemaakt.

Enkele impressies van het interieur dat voornamelijk in hout uitgevoerd

Na het bezoek aan het Operagebouw gingen we naar het centrum en probeerden de Dom binnen te gaan. Maar helaas om 4 uur al dicht. Morgen doen we opnieuw een poging. Daarna even geïnformeerd bij de plaatselijke VVV en daarna opnieuw de winkelstraten in om even te winkelen. De volgende bezienswaardigheid die we bezochten was het Raadhuis. Zie foto's en boeken voor achtergrond.

Het Raadhuis werd in 1950"geopend om de 900 verjaardag van de stad te vieren.

Maar het heeft de inwoners van Oslo vele jaren gekost om dit modernistische monument van donkere bruine baksteen te leren waarderen.

De ceremoniezaal bestaat uit een vloeroppervlak van 1519 vierkante meter.  De olieschildering is van Hendrik Sorensens.

Na bezichtiging van het Raadhuis even langs het Nobelprijsgebouw waarna we de winkels langs de haven en de omgeving bekeken. Aker Brygge bestaat uit een gerenoveerd complex en nieuw toegepaste architectuur, een winkel en amusementscentrum en talrijke appartementen.

We aten bij de Beach Club een hapje, Bryggetorget 14 waarna we na een wandeling door hetprachtig uitgevoerde gebouwencomplex een koffie dronken bij een replica van Starbucks, hier Expressohouse geheten. Lopend langs het fort gelegen aan de haven kwamen we een standbeeld tegen van F.D.Roosevelt de door mij zo bewonderde president. Zie foto.

Om 21:15 waren we terug in het hotel waar ik meteen de foto verwerkte en dit reisverslag schreef. Om 21:50 was het klaar. Morgen staat een bezoek aan het Vikingschip museum op het programma. Een bezoek aan de Dom en een kunstmuseum.

Donderdag 6 augustus 2015

Gisteren was het benauwd en vandaag is de luchtvochtigheid niet minder dan 91 procent. Geen wonder dat het zwoel aanvoelt buiten.

Vandaag staat allereerst een bezoek op het programma aan het Vikingskiphuset. Daarvoor nemen we bij het Centraal Station de bus nummer 30.

Toen we bij de buschauffeur een kaartje wilde kopen vroeg hij 50 NOK per enkele rit. Maar we konden het kaartje ook kopen in de supermarkt. Daar bleek dat voor een enkele rit 30 NOK moest worden betaald en die prijs ook door de chauffeur gerekend had moeten worden.

In het Vikingskiphuset zijn 3 van de best bewaarde Vikingschepen te zien uit de negende eeuw. Entree NOK 50 voor gepensioneerden en NOK 80 voor een volwassene. Met dezelfde kaartjes had men ook toegang tot het historisch museum.

Het Osbergschip

De schepen die in drie grafheuvels werden ontdekt behoren tot de grootste cultuurschatten van het land.

Ze werden gebruikt om de lichamen van hooggeplaatsten te vervoeren op hun laatste reis naar het koninkrijk van de dood.

Het museum is maar klein en door massaal aangevoerde toeristen per bus wel een beetje druk. Jammer dat men niet een film laat zien over de opgravingen en over de rol die de Vikingen hebben gespeeld in de geschiedenis.

Ik herinner mij een tentoonstelling in het Smitsonian Instituut in Washington DC in 2000  Vikings The Nort Atlantic Saga, waar een prima tentoonstelling rond dit thema werd gehouden. http://www.mnh.si.edu/vikings/start.html

Zie voor deel 11 reisverslag Noorwegen Deel 11 reisverslag Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015