We hebben 28 gasten online

Inhoudsopgave reis naar Noorwegen van 20 juli tot 8 augustus 2015

Gepost in Reisverslagen

Van 20 juli tot 8 augustus 2015 hebben we een reis gemaakt in Noorwegen. Daarvoor gingen we met de Color Line van Kiel naar Oslo. Van daaruit reden we via Hamar naar Lillehammer. Via Lillehammer naar Vinstra en vanuit Vinstra naar Roros. De route voert ons door het Gudbrandsdal  en door het Rondane Nationaal Park. Rondane bestaat uit zowel glooiende bergen als wilde, vrijwel ontoegankelijke delen. De rit er door heen is overweldigend mooi. Vervolgens van Roros naar Trondheim. We reden door de Gaudalen vallei. Na Trondheim bezochten we Kristiansund, om daarna naar Alesund te rijden via de Atlantic Road. We reisden van Àlesund naar Loen en ondertussen gaan we ook met een pontje, klimmen we helemaal de Tollstegen route en maken een tocht met een Ferry in Geirangerford naar Songdal.

Vanuit Sogndal reden we naar Solvorn. In Solvorn nemen we de ferry naar Urnes voor een bezoek aan het staafkerkje en gingen daarna  we op weg naar Feigumfossen om daar een waterval te bewonderen. Na bezichtiging van de waterval aan de rand van het Lustrafjord geluncht waarna we verder reden tot weg 55 om het fjord van de andere kant te bewonderen. In het plaatsje Dale, na koffiedrinken bij de plaatselijke bakker ontdekten we een kerkje dat warempel het oudste stenen kerkje van Noorwegen bleek te zijn. Het stamt uit 1250. De dag daarna gingen we naar Voss. We reizen eerst naar Mannheller Kai waar we het pontje namen naar Fodness Kai over het Ardalsfjord. Dan rijden we verder via de E 16 met als eerste reisdoel Flam voor de Flamsbanen. Na Voss stond Bergen op het programma. Na 2 dagen bergen reisden we naar Utne en daarna door via de Hardangervidda, het grootste en woeste hoogvlakte van Europa, naar Geilo. Vanuit Geili stond als laatste plaats in Noorwegen Oslo op het reisschema. Vanuit Oslo tenslotte weer met de boot naar Kiel.