We hebben 204 gasten online

Deel 3 bezoek Edinburgh van 22 tot 25 augustus 2015

Gepost in Reisverslagen

Maandag 24 augustus 2015

Vanavond begint om 21:00 uur de Tattoo waarvoor we al een hele tijd geleden kaartjes hadden besteld. Enige zorg is dat het vanavond droog zal blijven.

Na een prima ontbijt staat als eerste op het programma een bezoek aan het  Scotisch Parliament. Daarvoor lopen we de Royal Mile helemaal af.

Onderweg brengen we nog een bezoek aan het museum ' The Peoples Story' waarin de levensomstandigheden van het gewone volk van Edinburgh uit de doeken wordt gedaan vanaf de 18e eeuw. Zie de foto's.

Een typische Kiltzaak in Edinburgh op de Royal Mile.

Een speciaal gedenkteken voor veteranen. In de omgeving konden veteranen appartementen huren.

Sfeerbeeld Royal Mile

Aankomst bij het Schotse Parlement. In een futuristisch gebouw van de Spaanse architect Enric Miralled vergadert sinds 2004 het Schotse regionale parlement. In dit regionale parlement zitten 125 regionale volksvertegenwoordigers. Het was Tony Blair die in 1999 toestond dat de Schotten en de Welshmen hun eigen regionale parlement mochten kiezen. Schotland behoort nog steeds tot het Verenigd Koninkrijk omdat de Schotten in 2014 afzagen van volledige onafhankelijkheid.

Een zeer typische bouwstijl.

De plenaire vergaderzaal van het Schotse Parlement.

Het Schotse Parlement mag veel zelf beslissen behalve Buitenlandse Zaken en de binnenlandse Veiligheid.

De soevereine vorst is koningin Elisabeth II, die in Schotland Elisabeth I genoemd wordt. Het staatshoofd ondertekent dan ook elke wet die door het Schotse Parlement wordt aangenomen.

Tegenover het Schotse parlement ligt de Queens Gallery en The Palace of Holyroodhouse

Na het bezoek aan het Schotse Parlement eerst even gepauzeerd in de koffiecorner van het Palace of Holyroodhouse, dat tegenover het Schotse Parlement ligt.

Het Palace of Hollyroodhouse is de Schotse residentie van de Britse koningin Elizabeth II. Voor de Schotten is het Elizabeth I. Haar voorgangster Maria Stuart leefde er sinds haar terugkeer uit Frankrijk sinds 1561. Het paleis is opengesteld voor het publiek.

Palace Entrance

We doen ons best niets van audio gide te missen.

Het trappenhuis op weg naar de koninklijke ruimten.

De Royal Dining Room.

De Trone Room

Mary's Queen of Scots' Bedchamber

Voordat het paleis ontstond was er op deze plaats een Augustijnse abdij van het Heilige Kruis, in 1128 door David I opgericht.

De simpele eerste kerk werd steeds meer uitgebreid en de abby floreerde steeds meer.

Toen Edinburgh de hoofdstad van Schotland werd prefereerden de koningen in de abdij te resideren.

James II werd er gekroond trouwde er. James III trouwde er met Margaret van Denemarken. De koninklijke gasten verbleven er in een gastenhuis, maar in de tweede helft van de vijftiende eeuw werden er speciale koninklijke verblijven gebouwd.

De abdij had erg te lijden van de raids van Engelse legers en na de Reformatie hadden de gebouwen van de Abby te lijden onder verwaarlozing.

Hier is goed te zien hoe de oude gebouwen van de Abby verbonden zijn met  The Palace of Holyroodhouse.

Rondom de Abby en de Palace ligt een prachtige tuin.

Waar we nog even doorheen wandelden.

Maar ook de prachtige Schotse omgeving mag er zijn.

Een laatste blik op de overblijfselen van de abbby.

Na het bezoek aan het paleis gebruikten we de dubbeldeksbus om naar Ocean Terminal te gaan. Daar lunchten we met zicht op de haven en het oude koninklijke jacht Royal Brittania. Daarna wandelden we naar de oude havenstad Leith. Zie de foto's

Van daaruit weer met de bus richting Schotse Parlement. Vervolgens weer langs de Royal Mile waar we dit binnen-hofje zagen.

Ons doel nu was  de Canongate Kirk. Deze in 1688 gebouwde kerk is de kerk waar de koninklijke familie de diensten bijwoont.

Enkele impressies van deze kerk.

Aan de gevel is het schild bevestigd van stadhouder Willem III die koning van Engeland werd.

Op de begraafplaats aan de linkerzijde van de Canongate Kerk vond ik het graf van Adam Smith, de grondlegger van de klassieke economie.

Na deze lange dag was het dan eindelijk zover. Het bijwonen van de Tattoo.

Zie enkele foto's van de Tattoo

En echt waar er is geen druppel regen gevallen. Het was een prachtige belevenis. We zochten vermoeid maar voldaan ons hotel op waar we nog even onder een glas wijn nagenoten van deze dag. De terugreisdag staat weer voor de deur.

Dinsdag 25 augustus 2015

Vandaag weer terug naar onze vertrouwde omgeving. Omdat het vliegtuig pas om 13:30 vertrekt hebben we nog de gelegenheid om The Scottisch National Gallery te bezoeken. Opmerkelijk het aantal Nederlandse schilders waarvan het museum werken in bezit heeft.

Een voorbeeld dit werk van Saenredam van de Bavokerk in Haarlem.

Na het bezoek aan het museum namen we op Princesstreet de tram naar het vliegveld.

Nog een laatste blik op Edinburgh Castle

Het vliegtuig vertrok keurig op tijd en lande op de afgesproken tijd op vliegveld Weeze. Daar werden we opgehaald door onze zoon Tom. Na het afzetten van Jan en Anneke op het station van Boxmeer reden we onze vertrouwde omgeving binnen. Moe maar voldaan van een prachtige trip naar Edinburgh.

Dit is het laatste deel van bezoek aan Edinburgh van 22 tot 25 augustus 2015.

Zie voor deel 1 en 2 Deel 1 bezoek Edinburgh van 22 tot en met 25 augustus 2015 Deel 2 bezoek Edinburgh van 22 tot en met 25 augustus 2015