We hebben 474 gasten online

Deel 1 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015

Gepost in Reisverslagen

Dinsdag 1 september 2015

Reis begint met een overnachting in het Holiday Inn Expres Schiphol omdat het vliegtuig naar Madrid morgen al om 9:30 uur vertrekt. Voordeel is ook dat door middel van een arrangement de auto er tijdens de hele reis in Spanje kan blijven staan.

Met een shuttlebus worden we morgenochtend naar Schiphol gebracht. Bij terugkeer op zaterdag 12 september kunnen we weer met een shuttle naar het hotel, waar we onze auto op kunnen halen.

Als laatste van mijn drie kinderen, is nu de oudste aan de beurt om met mij op vakantie te gaan. De keuze is daarbij op Spanje gevallen. De reis heeft als thema Historisch Spanje. De reis begint in Madrid op woensdag 2 september en zal na een rondreis weer in Madrid eindigen op zaterdag 12 september. Na aankomst in ons hotel de vakantie ingedronken met een heerlijk pilsje.

Woensdag 2 september 2015

Op mijn 68e verjaardag vertrekken we vandaag voor een historische rondreis in Spanje naar Madrid.

Met de shuttlebus werden we naar Schiphol gebracht. Na inchecken bij KLM voor vlucht 1701 vertrek om 9:30 uur uit Amsterdam. Verwachte aankomsttijd Madrid 12:05 uur.

Na aankomst in Madrid halen we eerst onze auto op, inbegrepen bij de reis, en vertrekken eerst naar ons hotel Aida in Torrejon de Ardoz. Het hotel ligt ongeveer 10 minuten rijden van de internationale luchthaven van Madrid Barajas. We zullen er 2 nachten logeren.Het hotel ligt naast de trein- en busstations van de stad, waardoor er goede verbindingen zijn naar het stadscentrum van Madrid. Plaza Mayor wordt omgeven door autovrije winkelstraten en dan is het wel zo makkelijk dat we de auto bij het treinstation en hotel kunnen laten staan.

Na een korte pauze vertrekken we voor een eerste kennismaking met Madrid. Daarbij moeten er keuzes worden gemaakt. Vandaag gaan we naar het centrum van Madrid en morgen gaan we met behulp van de auto een uitstapje maken naar Segovia om daar onder andere het Romeinse Aquaduct van Trajanus te gaan zien. En het beroemde El Escorial bij de stad San Lorenzo de AEL Escorial, het paleis van Filips II.

De bedoeling is naar het beroemdste plein van Madrid te gaan de Plaza Mayor waar een aantal hoogtepunten te bezichtigen zijn. We moesten een keer overstappen en arriveerden na iets meer dan een half uur bij het station Puerta Del Sol. In vergelijking met s'avonds was het nog tamelijk rustig.

We liepen via de Calle Mayor naar de Plaza Mayor.

Een prachtig plein waar midden op het plein een standbeeld staat van Filips III.

Toeristen uit Vlaanderen waren bereid van ons deze foto te maken voor het standbeeld van Filips III. Links op de achtergrond is duidelijk te zien dat er over de hele gevel doeken zijn aangebracht, zodat bezoekers geen last hebben van de restauratie.

In eerste instantie wilden we daar een terrasje pikken, maar er bleek flink te worden gerestaureerd te worden aan de gebouwen. We zochten nu ons heil op de PLaza de San Miguel een stukje verderop langs de De Cale Mayor.

Het Paulaner Weisbier smaakte verrukkelijk. Het was prachtig weer. Na de terras stop vervolgden we onze weg en liepen tegen het Mercado de San Miguel aan.

Een Eldorado waar je van heerlijke kleine gerechten kunt genieten. En dat hebben we niet nagelaten.

We vervolgden onze tocht op de Calle Mayor en kwamen uit bij Casa de la Villa op het Plaza de la Villa

Al honderden jaren komt hier de gemeenteraad bijeen..

Prachtig om te zien

Voor de kathedraal staat een standbeeld dat ter gedachtenis is geplaatst voor de slachtoffers van de aanslag op 31 mei 1906 op koning Alfonso de XIII en zijn vrouw. Op 31 mei 1906 trad de 20-jarige Spaanse koning Alfonso XIII in het huwelijk met Victoria Eugénie van Battenberg, een nichtje van het Britse koningin Victoria. Toen het jonge paar na de plechtigheid een rijtoer door Madrid maakte, reed de koets met gevolg door de hoofdstraat, de Calle Mayor. Op die gelegenheid had de Catalaanse anarchist Mateo Morral gewacht. Vanaf het balkon van zijn pension op nummer 88 gooide hij een boeket bloemen naar de passerende koets. Doordat de bloemen de bovenleiding van de tram raakte kwam het boeket bloemen naast de koets terecht waardoor de beide echtelieden niet gewond raakten.De bom die verstopt zat tussen de bloemen ontplofte nu tussen het publiek waardoor dertig toeschouwers om het leven kwamen

Achter het beeld is een kathedraal te zien die bij nader inzien dicht bleek dicht te zijn.

Maar we zouden een veel mooiere kathedraal tegenkomen toen we de Calle Mayor verder afliepen.

en de Cathedralde la Almudea voor ons oprees.

De bronzen deuren werden in 1980 aangebracht.

De kathedraal was vrij toegankelijk en we bewonderden het interieur.

Een pracht van een kerk.

Tot verrassing bleek, hoewel de plannen er allang waren,in 1879 werd de romaanse crypte gebouwd.

De kathedraal pas in 1980 voltooid werd en in 1993 geopend door Paus Johannes Paulus II.

Het gotische interieur is verrassend, omdat de buitenkant neoclassicistisch is, in harmonie met de Palacio Real.

Vooral de moderne glas- en loodramen vallen op.

Het exterieur van de Cathedralde la Almudea gezien vanaf de Plaza de la Armeria.

Direct achter de Kathedraal ligt het Palaco Real, het Koninklijk Paleis.

Dit mooie paleis, geïnspireerd op Bernini's ontwerpen van het Louvre in Parijs, is een van de opvallendste architectonische monumenten van Europa. Ruim de helft van de suites is te bezichtigen. De locatie is ronduit schitterend te noemen.

Toegangsprijs 10 euro. Maar tot onze verbazing mochten we voor niets binnen omdat we ingezetene waren van een EU land.

Op de plaats van het paleis stond het Alcazar van Madrid, het fameuze kasteel dat gebouwd werd aan het einde van de 9e eeuw, tijdens de regering van Mohamed I, Emir van Cordoba, als een vooruitgeschoven post om de gebieden te verdedigen tot aan het noorden van Toledo. Het fort werd in de 14e eeuw herbouwd en groeide uit tot een koninklijke residentie. Het werd onder Karel V en Filips II herbouwd als een Koninklijk Paleis en het Alcazar werd in 1561 de permanente residentie van de koningen. Onder Filips IV kreeg het paleis haar meest karakteristieke vorm. De koning leefde echter niet alleen in dit paleis.

Bij binnenkomst in het paleis loop je een gigantisch trappenhuis in waar  dit koninklijk wapen hangt.

En om maar meteen de rol van Spanje in de godsdienststrijd tussen het katholicisme en het protestantisme direct te duiden zie je op het plafond deze schildering van C. Giaquinto. De schildering stelt de religie voor die beschermd wordt door Spanje. Die religiestrijd was uiteindelijk een van de oorzaken van de Nederlandse Opstand en het ontstaan van ons land.

Helaas was het verder verboden om in het paleis foto's te maken.

Na een uitvoerige bezichtiging van het paleis,en na eerst nog even de omgeving te hebben bekeken,

liepen we via de Plaza de Oriente, waar het standbeeld staat van Filips IV langs het theater terug naar de Plaza Mayor

Na een bezoek aan een Starbucks zochten we een leuk restaurantje even uit de drukte in Cava de San Miguel. Omstreeks 22:00 uur vertrokken we naar het station Del Sol. Uiteindelijk kwamen we om 23:00 aan in ons hotel. Via de APP bleek dat we deze dag 12 km hadden gelopen. Morgen gaan we naar Segovia en het El Escorial, maar daar moeten we iets meer dan 100 km voor rijden.

Dit is het eerste deel van de reis Historisch Spanje. Zie verder deel 2 Deel 2 Reisverslag Historisch Spanje van 1 tot 12 september 2015