We hebben 137 gasten online

Deel 1 Reis door Andalusië 28 mei tot 11 juni 2018

Gepost in Reisverslagen

Foto Cordoba Romeinse brug  zicht vanaf de Torre de la Calahorra.

Dag 1. Maandag 28 mei 2018

Vliegen vanaf Eindhoven Transavia vlucht HV 6653 15:10 uur-18:00 uur. Van Eindhoven naar Malaga.

Ophalen auto bij Avis ca 18:30 uur en rit naar Antequera 58 km.

Antequera is een drukke handelsstad en is lang van strategische betekenis geweest, eerst als het Romeinse Anticaria en later als een Moors grenspost ter verdediging van Granada. Tussen de luchthaven Malaga en Antequera ligt een spectaculair natuurgebied.

Antequera is een mooi stadje.. Er is hier een overvloed aan kloosters en religieuze bouwwerken.

Een overnachting in Antequera golf hotel.

Vakantie goed begonnen. Waren ruim op tijd op vliegveld Eindhoven. Gelukkig ging vlucht door ondanks staking Franse luchtverkeersleiders. Transavia vloog eerst richting Londen en vandaar via Brest richting Spanje. Vlucht duurde wel daardoor een kwartier langer maar dat gaf niet. Vliegend over Zeeland was de Oosterscheldekering goed te zien. Ook Guernsey.

Vlucht verliep prima al lijkt het tijdens de landing alsof we in zee landen.

Na de bagage te hebben opgehaald op weg naar Avis autoverhuur waar de gereserveerde auto klaar stond. Een BMW 240 diesel automaat met gps. Daarna op weg naar Antequera. Rond 20:00 uur arriveerden we in ons hotel. Na opfrissen even een wandeling gemaakt en een ritje met de auto, even rondgekeken. Daarna heerlijk gegeten in het hotelcafé.

Dag 2. Dinsdag 29 mei 2018

Vandaag rijden we van Antequera naar Ronda zo’n 100 km.

Voordat we naar Ronda rijden bezoeken we eerst het Parque Natural del Toral. Als men de slagboom is gepasseerd kan men helemaal naar boven rijden. Het park bestaat uit een enorme brok kalksteen, dat door wind en wind de bizarste vormen heeft aangenomen.

Er leidt een goede weg naar een parkeerterrein toe. De voetpaden beginnen bij het bezoekerscentrum. Korte wandelingen worden met pijlen aangegeven.

En inderdaad blikt een bezoek echt de moeite waard. Zie bovenstaande  foto's. Na koffie te hebben gedronken gingen we op weg naar Ronda en lunchten in het plaatsje Ardales.

Het hotel ligt ca 7 km buiten Ronda en heet Posada di Ronda. Het heeft een prachtig zicht over de omgeving. Na aankomst wat tijd genomen om bij te komen.

Ronda ligt spectaculair. Vanwege zijn onneembare ligging was deze stad een van de laatste Moorse bastions, die uiteindelijk toch in 1485 in handen van de christenen viel. Het zuidelijke deel is een klassiek Moors pueblo blanco waar de meeste bezienswaardigheden te zien.

Bij de Office de Turismo aan de Plaza de Espana dat open is 10:00 tot 14:00 uu vragen we een Platteland van Ronda voor een stadswandeling langs alle bezienswaardigheden in zowel het Moorse stadsdeel en Barrio de San Francisco , als de Mercadillo. Op de ontdekkingstocht door Ronda miet vergeten de 3 bruggen die over de kloof zijn gebouwd te gaan bekijken. Rechts van de Arabische brug liggen de Banos Arabes.

Al wandelend  over de Alameda del Toja, achter de Plaza del Toros, een lommerrijke promenade uit 1806, komt men uit  bij de balustrade aan de rond van de afgrond. Het uitzicht is spectaculair.

Om 17:00 uur naar Ronda gereden en na veel zoeken uiteindelijk de auto geparkeerd in de parkeergarage onder de Plaza de Socorro. Op zoek naar de plaatselijke Toeristenbureau waar we goed werden geholpen. Daarna hebben we een audio tour genomen door de plaatselijke Plaza De Toros. Je moet van stierenvechten houden.. maar de arena was het aanzien waard.

Daarna hebben we het Hemingway pad gelopen naar de brug wat prachtige vergezichten opleverde. Doordat het bewolkt was en er een koude wind waaide besloten we te gaan eten in de Casa Ortego Vinoteca aan de Plaza de Socerro. Dat was een goede beslissing. Daarna reden we weer naar ons hotel.

Dag 3. Woensdag 30 mei

Vandaag werden we wakker met opnieuw bewolking waardoor het ongeveer 21 graden zou worden. Maar de rest van onze vakantie geen wolkje meer gezien.

Na het ontbijt in ons hotel rijden we opnieuw naar Ronda en parkeren onze auto op de parkeerplaats bij Plaza Conception García Bendondo. Scheelt een stuk in de parkeerkosten.

Van daar uit lopen we naar de Paseo de los Englises van waaruit we onze tocht beginnen naar de bezienswaardigheden van het oude Ronda.

Via de Puento Nuovo

lopen we naar de oude stad waar we meteen uitkomen bij de Convento de Santo Domingo waar zoals uit de beschrijving bij het gebouw blijkt de Inquisitie was gehuisvest. Links ervan is weer een prachtige mogelijkheid de brug en de kloof te bewonderen.

Vervolgens bezoeken we het Palacio de los Marqueses de Salvatierra. Het pand wordt gerestaureerd maar men kan zich toch een voorstelling maken van de schoonheid ervan. Vervolgens lopen we naar de omwalling en bezoeken de Iglesia Espiritu Santo S. XV, de Collegiata de Santa Maria La Mayor bewonderen het stadhuis en na de lunch bezoeken we het Palacio de Mondragon, Museo Municipal waar een goed overzicht wordt gegeven van de historie van de streek.

Om de andere bruggen nog te zien lopen we Via de Domingo helemaal naar beneden en komen zo uit bij de Puorta de Felipe V.

Van daar uit liepen we weer helemaal naar boven toe via Escollera om uiteindelijk op het Plaza El Soccoro een terras op te zoeken. Het antieke Ronda daarmee afsluitend.

Daarna de auto opgehaald en terug gekeerd naar het hotel.

Dag 4 Donderdag 31 mei 2018

Van Ronda naar Jerez de la Frontera 120 km

Verblijven 1 nacht in Jerez de la Frontera. Jerez is de hoofdstad van de sherry productie.

De oude stadsmuren staan tegen de Barrio di Santiago aan. Op de Plaza de SAN Juan ligt het 18e eeuwse Palacio de Pemartin. Het gedeeltelijk gerestaureerde 11- eeuwse Alcázar bevat een goed geconserveerde moskee, nu een kerk.

Vanochtend een blauwe hemel en een stralende zon. Dit in tegenstelling tot de afgelopen dagen. Na uitchecken reden we vanuit Ronda een gedeelte van de route Pueblo’s Blancos via Grazalema en uiteindelijk Arcos de la Frontera.

Daar de auto in de parkeergarage gezet en helemaal naar boven gelopen. Boven aangekomen heeft men een prachtig uitzicht over het dal en de Guaddalterivier Mooi gezicht op het vervallen kasteel en er ligt ook een Parador. Na bezichtiging op weg naar Jerez de la Frontera, midden in de sherrystreek. Een stad van zo’ n 200.000 inwoners. Rond een uur kwamen we in ons hotel aan, lieten de koffers en auto daar achter en liepen in ongeveer 10 minuten naar het centrum. Nadat we geluncht hadden gingen we op weg naar het centrum en naar het toerismebureau waar we als tip kregen de kathedraal te bezoeken en een bezoek te brengen aan de sherry producent Gonzales Byass.

De kathedraal behoeft het nodige onderhoud en de rondleiding bij sherry producent Gonzales Byass duurde bijna twee uur.

Mooi om mee te maken met de proeverij, alleen was het Engels bijna niet te verstaan en had de rondleiding een half uur korter gekund. De sherry smaakte overigens prima. Kosten p.p. €15,50.

Er waren ook speciale Cherry's aangemaakt zoals deze voor Winston Churchill

Uiteindelijk waren we zes uur later terug in ons hotel. Na enig uitrusten nog even iets gaan eten. Morgen op weg naar Sevilla. Voor mij een hernieuwde kennismaking.

Zie verder deel 2 Reis Andalusië van 28 mei tot 11 juni 2018 Deel 2 Reis door Andalusië 28 mei tot 11 juni 2018