We hebben 435 gasten online

Deel 1 reis door West-Canada van 22 juli tot 9 augustus 2018

Gepost in Reisverslagen

Zondag 22 juli 2018

Vandaag reizen we naar Vancouver in West-Canada. Na 3 jaar opnieuw een bezoek aan Canada, nu aan de westkust. In 2015 heb ik met mijn jongste zoon een bezoek gebracht aan Toronto, Kingston, Montréal en Ottowa. Voor dat reisverslag zie Inhoudsopgave reis naar Toronto, Kingston, Montréal en Ottawa van 4 tot 12 juli 2015

We namen de trein naar Schiphol om 09:24 aankomst Schiphol 11:41uur. Zonder problemen bereiken we Schiphol. We vliegen met de KLM rechtstreeks van Amsterdam naar Vancouver met vlucht KL 681 vertrek om 15:20 uur. Tijdsverschil met Nederland is 9 uur.

Ingecheckt hadden we al de dag daarvoor. Rest dus nog bagage inleveren, dat gebeurd al een paar jaar door de passagier zelf en daarna de veiligheidscontroles. Voor ons was nieuw dat men de handbagage van iedereen met een soort grijpertje, waaraan een papiertje was gewikkeld, langs de bagage wreef. Eventuele drugs worden zo opgespoord. (...).

De vlucht naar Vancouver verliep met de KLM vlekkeloos. Na negen uur landen we in Vancouver. Een lange zit waardoor een aantal keren lopen in het vliegtuig de spieren iets soepeler werden. Ook voor mijn nieuwe heupen belangrijk. Tijdens de vlucht drie speelfilms gekeken waardoor de tijd snel voorbij ging.

Een verademing was de controle op het vliegveld in vergelijking met onze ervaringen in de Verenigde Staten. We waren er zo doorheen en binnen 45 minuten liepen we naar de Skytrain waarmee we vanaf het vliegveld naar het station Yaletown Roundhouse reisden. Van daar uit liepen we via de Drake Street naar Granville Street V6Z 1 M 6 waaraan ons hotel lag. We zouden er drie nachten verblijven.

Na te hebben ingecheckt even opgefrist om daarna voor het eerst met Vancouver kennis te maken. Inmiddels was het Nederlandse tijd 2:00 uur in de nacht. We liepen de Granvelle Street helemaal af tot aan het Waterfront.

Daar vonden we een restaurant naast het station waar we onder het genot van een drankje en wat salades bijkwamen van de reisdag. Om 4:30 Nederlandse tijd gingen we slapen. Vancouvertijd 20:30 uur.

Een van de opvallendste dingen was toch wel de aanwezigheid van veel daklozen en bedelaars. Her en der in de straten kom je ze tegen. Maar dat was me ook al opgevallen tijdens mijn bezoek in 2015 aan Canada.

Maandag 23 juli 2018

Vanochtend vroeg wakker geworden maar dat kon ook niet anders omdat we Vancouvertijd vroeg naar bed waren gegaan. Per slot van rekening is het tijdsverschil met Nederland 9 uur vroeger.

Na eerst te hebben ontbeten liepen we opnieuw de Granvelle straat af naar het Waterfront om daar een bezoek te brengen aan het Tourism Office dat direct tegenover de terminal voor cruiseschepen ligt meteen aan het begin van Burchard Street. In eerste instantie toch even zoeken maar het ligt er echt.

Dat bezoek resulteerde in de koop van tickets voor het openbaar vervoer voor vandaag en morgen. Maar ook meteen tickets gekocht voor een bezoek aan Grouse Montain en Capilano Suspension Bridge Park.

Langs Waterfront tegenover het Tourist Office staan de gratis shuttle bussen klaar naar beide bestemmingen. We kozen ervoor om eerst naar Grouse Montain te gaan.

Prachtig uitzicht vanaf Grouse Montain over Vancouver.

Ongelooflijk mooie tocht wat nog werd bevorderd door het zeer mooie weer.  We hebben er een aantal uren doorgebracht.

Daarna namen we de bus van het openbaar vervoer die ons naar Capilano Suspension Bridge Park bracht. De trekpleister is de loopbrug die met stalen kabels over de clif je van de ene naar de andere kant brengt.

Het is echt een toeristische trekpleister. Maar wij vonden de Clif Walk eigenlijk veel leuker.

Van Capilano namen we de stadsbus naar de Seabus terminal in Noord-Vancouver. Van daaruit namen we de Seabus naar Waterfront station. Een aparte ervaring en het is eens wat anders dan het pontje over de Amstel achter het CS in Amsterdam. Op Granvelle Street namen we de bus naar ons hotel om even bij te komen.

Daarna gingen we op ontdekkingstocht op het Granville Island. Althans dat was de bedoeling. Opstappen vlak bij het hotel op buslijn 50 en die zou ons vanzelf brengen naar Granville Island. Alleen wisten we niet dat de bus tijdens de rit van nummer veranderde en uiteindelijk waren we al veel verder dan Granville Island tot in de 33e Straat. Goede raad was duur en we stapten uit om aan de overzijde op de bus te wachten. Die bus bracht ons uiteindelijk naar station Olympic Village van de Sky train waarmee we weer naar Waterfront Station reisden. Daar hebben we uiteindelijk een restaurant gevonden.

Dinsdag 24 juli 2018

Verblijf in Vancouver werd vandaag voortgezet met een verblijf in Stanley Park. We huurden daarvoor fietsen om zodoende dit grote park goed te kunnen doorkruisen. Het was wel even wennen aan de helm die hier verplicht is. Maar Stanley Park is inderdaad een prachtige groene long in Vancouver. We hebben ervan genoten.

Eerst de route langs de rand gefietst.

Daarna een paar trials.

Maar de pret werd verstoord omdat we een lekke band kregen. Gelukkig waren we al op weg naar de verhuurder. Na veel gezwoeg bereikten we het verhuurkantoor die zo goed waren ons betaalde bedrag van een fiets terug te geven. Daarna zochten we aan het Waterfront een plek op om even bij te komen.

Met behulp van de stadsbus keerden we daarna terug in het hotel. Een paar uur later opnieuw naar down town. Nu om de wijk Gastown te bezoeken en vooral rond Waterstreet. Een echte aanrader.

Daar zochten we een Ierse pub op en tot ons genoegen.

Uiteindelijk via Waterfront station met behulp van lijn 50 terug naar ons hotel. Bij Waterfront station was er alarm waarop er twee brandweerwagens verschenen.

Bleek gelukkig niet veel aan de hand te zijn. Morgen wacht ons het ophalen van de auto op het vliegveld en daarna met de ferry de oversteek naar Victoria op Vancouver Island waar we een nacht zullen verblijven.

Dit is het einde van deel 1.